Minule dni so obalne kraje prevzele pustne maske, pa vendar sem se sama odpravila po poteh beneškega karnevala. In ko je skozi okno vlaka, ki je drvel mimo travnikov in polj, posijal jutranji sončni žarek, ki je tako nežno pobožal moje lice, sem vedela, da me čaka res poseben dan.
Beneške ulice namreč pišejo globoke zgodbe, ki bogatijo zgodovino mesta, katere velik del so tudi beneške pustne maske, ki jih Benečani v preteklosti niso nosili le za pusta. V vsakdanjem življenju so jim omogočale popolno anonimnost in s tem početje mnogih razuzdanosti in nečednosti.Najstarejši ohranjen dokument, ki govori o beneških maskah, sega v leto 1268 in zamaskiranim ljudem prepoveduje igranje igre z ‘jajci’.In ko sem se tako sprehajala po ulicah, ki so tistega dne vse vodile na Trg svetega Marka, sem se spomnila besed učiteljice iz osnovne šole, ki so, kot bi odmevale od sten bohotnih stavb, razkrivale zgodovino. Pripovedovala nam je: »Prav obdobje, ko so se na beneških tleh razbohotile maske v vsej svoji lepoti je dalo prosto pot tudi vsem nepridipravom, ki so skriti za masko, brez vsakršnega sramu, sleparili in kradli,« zgodba, ki jo je pripovedovala, me je tako fascinirala, da sem se v Benetke vrnila še neštetokrat, a tokrat prvič v času karnevala.
Država je takrat zato maske strogo predpisovala in nadzirala. Kljub temu pa maske nikoli zares niso šle v pozabo, bilo je namreč ogromno različnih vrst mask, ki so se spreminjale skozi čas, a ne glede na vse, so vedno ohranjale svoj prestiž. Tako sem imela tisto sončno soboto res kaj videti, med drugim tudi tiste najbolj tipične beneške maske kot so Bauta, Moretta, Larva in Dom. Maske so se bahale prav na vsakem koraku, ena je bila lepša kot druga in misli so me znova popeljale v čas, ko so bile del posameznikovega vsakdana.Od štirinajstega stoletja dalje so prihajali v veljavo novi in novi zakoni, ki so poskušali omejiti moralno propadanje Benečanov tistega časa, pa vendar se je tista resnično stroga zakonodaja začela šele leta 1339, ko so ljudem prepovedali, da bi ponoči z maskami hodili po mestu. Prepovedi nošenja mask so se tako nadaljevale vse do obdobja, ko je mesto leta 1797 prevzel Napoleon in nošenje mask v vsakdanjiku popolnoma prepovedal.Ko sem tako razmišljala o beneški maski, sem ugotovila, da jo je doletela popolnoma drugačna zgodovina kot pustne maske pri nas in čeprav so nam Benetke tako zelo blizu, smo Primorci s praznovanjem pusta, v času pred štiridesetdnevnim postom, ki mu sledi Velika noč, vedno le odganjali zimo.
Zagotovo pa je pust na naših tleh zaznamovala pustna maska cunder,ki je prastara antropološka maska z nekaterimi zoomorfnimi značilnostmi (spominja na žival) in medtem ko cunder ljudem z oponašanjem njihovega vedenja nastavi ogledalo, so bile beneške maske namenjene krinki vsakdanjega življenja.
Tina Saražin