Kot je povedala Ana Cergolj Kebler, vodja varne mobilnosti v Zavarovalnici Triglav, so osvežitvene vožnje nastale kot odgovor na izzive starejših voznikov. Starejši vozniki so jim namreč povedali, da jih nekatere nove situacije – recimo velika krožišča v mestih – že spravljajo v zadrego in se jim sčasoma začnejo izogibati. Potem so tu mestna središča, avtocesta in drugo.
“V raziskavi, ki smo jo izvedli med starejšimi vozniki, jih je kar dve tretjini poročalo o tem, da jim sama vožnja že predstavlja določen stres,” je dejala.
Že prvo leto 1500 prijav, letos 3000
Pred tremi leti, ko so pripravili prve osvežitvene vožnje, niso vedeli, ali bodo starejši vozniki sprejeli izziv, da za eno uro v svoj avto povabijo inštruktorja vožnje, saj to terja nekaj poguma. A odziv jih je presenetil, saj so prejeli 1500 prijav, letos pa še dvakrat več.
Vožnje vsako leto potekajo po vsej Sloveniji, saj je namen akcije, da jih vozniki opravljajo čim bliže svojemu kraju, torej v okolju, kjer poteka večina njihovih poti in kjer se zgodi tudi največ nesreč.
V akciji sodelujejo inštruktorji AMZS, ki po besedah predstavnice Zavarovalnice Triglav sodijo v sam vrh strokovnosti na področju usposabljanja za vožnjo.
Poklon velikanom in velikankam vožnje
Letošnje osvežitvene vožnje predstavljajo poseben poklon veščinam in izkušnjam starejših voznikov in voznic, ki so jih zato poimenovali Velikani vožnje.
“Starejši vozniki so ljudje, ki imajo 40, 50, 60 let vozniški izpit, to so ljudje, ki so v mladosti še sami “pošraufali” avtomobile, ki suvereno obvladujejo promet že veliko desetletij. Na ceste prinašajo izjemno sposobnost predvidevanja, modrost, potrpežljivost … To so veščine, ki so v današnji dinamiki prometa izjemno dragocene,” je pojasnila Cergolj Kebler.
Vsa leta se osredotočajo na tri ključne stvari, ki so hkrati največji povzročitelji prometnih nesreč – varnostna razdalja, hitrost in krožišča, pri katerih starejši največkrat prosijo za pomoč. V vsakem mestu zato izberejo traso vožnje, ki vključuje vse tri elemente.
Posebnost osvežitvene vožnje je tudi v individualnem pristopu, saj lahko vsak voznik z inštruktorjem predela dileme, ki pestijo njega osebno.
Uravnotežena zastopanost obeh spolov
Od začetka se na vožnje z inštruktorjem prijavlja približno enako število žensk in moških. Pred vožnjo voznike povabijo, da opišejo svoje vozniške sposobnosti. Ocene se, seveda, razlikujejo, saj moški podajajo veliko višje ocene, ženske pa so pri ocenah svojih sposobnostih bolj skromne. A kot je izpostavila sogovornica, se na terenu pokaže, da razlik ni, ženske in moški se na cesti izkažejo z dokaj ujemajočimi se sposobnostmi.
Organizatorji se sicer veselijo odziva vseh voznikov, priznavajo pa, da so še posebej zadovoljni, da se prijavi toliko voznic.
“Pogosto se namreč zgodi, da po upokojitvi ostane pri hiši samo še eno vozilo, ki ga navadno uporablja moški. Težave se pojavijo, če kasneje ostanejo same ali pa mož zboli in ga morajo kam peljati, one pa niso več vajene avtomobila,” je dejala naša sogovornica.
Sobivanje vseh udeležencev
Osvežitvene vožnje potekajo v sklopu Evropskega tedna mobilnosti, ki je letos posvečen deljenemu javnemu prostoru, v katerem se morajo enako varno in udobno gibati vsi, še posebej pešci in kolesarji.
Ravno ta deljeni prostor pa je po besedah predstavnice Triglava pogosto lahko vir stresa pri starejših, še posebej talne oznake, kjer se vozišče deli na tisto za voznike in tisto za kolesarje.
“To sproža strah na obeh straneh. Vse raziskave kažejo, da je kolesarje zelo strah, da bi jih kdo spregledal, starejši vozniki pa se bojijo, da bi koga spregledali,” je pojasnila.
Tako med ranljive skupine ne sodijo samo pešci, kolesarji in motoristi, ampak tudi starejši, ki se morajo prilagajati tem spremembam.
Asistenčni sistemi za starejše
Povprečen avto na slovenskih cestah je sicer star 12 let, veliko pa jih je že opremljenih z varnostno asistenčnimi sistemi, ki pa jih je treba poznati in znati uporabljati.
Zato Zavarovalnica Triglav pripravlja delavnice, namenjene starejšim, na katerih jih seznanijo s to tehnologijo, jih naučijo njihove uporabe in tega, v kakšni meri jim lahko zaupajo. Ti sistemi namreč predstavljajo večjo varnost tako za voznika kot tudi za kolesarje, pešce in druge udeležence v prometu.
Velikani vožnje v Kopru
In kako so se odrezali udeleženci osvežitvene vožnje v Kopru?
“Izkazal se je vrhunsko,” je gospoda Bojana iz Ankarana pohvalil Manuel Pungertnik, vodja kompetenčnega centra voznikov AMZS ter učitelj varne vožnje.
“Vidi se, da je zelo aktiven v prometu, zaradi česar so mu stvari zelo jasne. Sva pa ovrgla nekaj mitov o pravilni drži volana in njenem pomenu in spregovorila o pomenu reakcijskega časa v prometu. Sicer pa gospod pri svojih letih in svoji kvaliteti vožnje ne potrebuje osvežitve,” je bil natančen inštruktor.
69-letni Bojan je izpit opravljal leta 1976, ko so na naših cestah po njegovih besedah prevladovali “fičkoti”, vozi pa še vedno vsak dan.
“Inštruktor mi je osvetlil par stvari, sicer pa, saj veste, kako je … Starega konja ne naučiš jahati,” je v hecu dejal.
Iz Ilirske Bistrice je v Koper prišel Jadran, ki ga je 10 let nazaj ravno med vožnjo zadela možganska kap. Na srečo brez večjih posledic, tu pa tam ima kakšno težavico z govorom. Izpit je opravil leta 1973. Ker danes vozi veliko manj in predvsem v domačem okolišu, je bila osvežitvena vožnja dobrodošla.
“Inštruktor je izpostavil malenkosti, v krožiščih moram biti bolj pazljiv, pa v okolici garažnih hiš,” je dejal Jadran.
Iz Lucije je na vožnjo z inštruktorjem prišla tudi Nevija, ki se je prijavila zaradi občutka, da potrebuje osvežitev znanja, predvsem o novih znakih. Izpit je opravila leta 1984.
“Ni bilo krožišč, bilo je veliko manj prometa, nekateri znaki so se malenkost spremenili,” je pojasnila.
Tudi njej vožnja po oceni inštruktorja ni povzročala preglavic, sta pa tudi onadva razčistila nekaj dilem, povezanih s krožišči.
Udeleženci so torej potrdili, da so velikani vožnje in da večanje številke na starostni lestvici nikakor ne pomeni upadanja vozniških sposobnosti, temveč kvečjemu njihovo utrditev.