2025 zaključuje prva generacija dijakov GEPŠ, smer Logističnega tehnika in pomorskega agenta, ki je ponovno zaživela prav na našo pobudo pred štirimi leti. Vsi dijaki so opravili tudi obvezno prakso tako v drugem kot v tretjem letniku.
Šoli se ni treba ukvarjati s pomanjkanjem vpisa, kvečjemu obratno, saj je interes za vpis veliko večji, kot so možnosti. Tudi ZPPAS si po svojih močeh prizadeva, da se študij na srednji šoli nadaljuje. Slednje spodbujamo z letnimi štipendijami, zagotovljeno obvezno prakso in poučevanjem strokovnih predmetov. Danes na šoli poučujejo štirje zunanji predavatelji pomorskega gospodarstva ter tako dijake neposredno seznanjajo z novostmi na tem področju in nanje neposredno prenašajo dnevno problematiko, s katero se v praksi srečujejo pri prihodu in odhodu ladij iz koprskega pristanišča.
Ob tej priložnosti bi se želel tudi osebno zahvaliti vsem članom ZPPAS kakor tudi Zvezi špediterjev, ki pri tem projektu sodelujejo in nas podpirajo.
Po daljšem obdobju smo končno dobili tudi upravo v Luki Koper, ki, če mi dovolite, da se tako izrazim, VE KAJ DELA. ZPPAS se z njo redno srečuje, usklajuje pripombe članstva in predloge ter poskuša uspešno reševati tekočo problematiko.
Lahko zagotovim, da jo slednja razume, zna prisluhniti skupnosti ter ustrezno ukrepati za izboljšave. Verjamemo, da se bo sodelovanje uspešno nadaljevalo, saj se slednja zaveda dejstev, da posli prihajajo iz skupnosti, ki živi in dela ob pristanišču, ne pa sami od sebe.
Kar 90 % mednarodne trgovinske menjave se opravi po morju, zato nam mora biti povezanost z zaledjem, predvsem z vzhodnoevropskimi državami, Avstrijo in Bavarsko, pomemben cilj, zato pa potrebujemo predvsem nove in dodatne infrastrukturne rešitve na območju Luke Koper in seveda tudi v zaledju, ki se v zadnjem času vedno bolj razvija, ter vsekakor prenovljeno železniško infrastrukturo, pa tudi ustrezne rešitve glede pomanjkanja kadrov. Res je, da smo pristopili k izgradnji drugega tira, čeprav nekoliko pozno. Bojimo se, da izgradnja slednjega brez ustrezne širitve postaje KOPER TOVORNA, ne bo v celoti izkoristila zmogljivosti drugega tira in se bomo ponovno srečevali s problemi odpreme blaga.
Skupaj z Luko Koper, Zvezo špediterjev in Združenjem za promet, katerega člani smo, si bomo prizadevali za širitev v najkrajšem možnem času ter tako omogočili nemoten pretok blaga.
Če bo Slovenija vodila gospodarsko in tudi pomorsko usmerjeno razvojno politiko in hkrati podpirala razvoj koprskega pristanišča, se bo tudi število ladij v našem pristanišču vsako leto povečevalo.
Zavedati se moramo, da je Luka Koper izgubila sloves, ki ga je imela dolga leta zaradi nezasičenosti, pretovora, dela in delovne sile … Res je, da se stvari, zahvaljujoč novi upravi Luke Koper, počasi umirjajo in gredo v pravo smer. Upamo in želimo si, da jih bodo pustili delati in uresničevati zastavljene cilje, za kar si bomo po vseh močeh prizadevali.
Ob koncu bi želel poudariti, da si želimo sodelovanja pri pripravi prihodnje prometne strategije kot ZPPAS, kar sem že večkrat poudaril, samo in izključno na strokovnem področju. Nismo politična organizacija ali društvo, ampak skupina strokovnjakov, ki dobro pozna problematiko pomorskih agencij in potrebe ladjarjev. Aktivni smo z Zvezo špediterjev znotraj Združenja za promet, ki deluje v okviru GZS . Čeprav menim, da smo včasih premalo slišani, verjamemo, da bo strokovnost prevladala.
Ne velja zanemariti dejstva, da je za obalno gospodarstvo Luka Koper in njene spremljajoče dejavnosti, kot so pomorske, logistične, transportne in še mnoge druge, še kako pomembne, saj dajejo večino prihodka tukajšnjemu prebivalstvu. Žal je včasih potrebno na račun tega tudi kaj potrpeti in pokazati malo več politične volje pri reševanju vsakodnevnih problemov in Luko Koper prikazati tudi v dobrem, ne pa iskati samo njene slabe lastnosti in negativne vplive. Premalo se zavedamo, da je danes Luka Koper in spremljajoča logistična panoga eden glavnih virov prihodka tukajšnjih obalnih občin in njenega prebivalstva, zato me toliko bolj čudi splošna neodzivnost in nezainteresiranost pristojnih.
Ob izidu januarske številke 2025 bi izkoristil priložnost ter se zahvalil za uspešno sodelovanje v preteklem letu vsem članom ZPPAS, Luki Koper, Upravi za pomorstvo, Pomorski policiji ter vsem ostalim službam, s katerimi ZPPAS aktivno sodeluje. Obenem vam želim veliko osebnih in poslovnih uspehov v novem letu 2025.
Gracijan Necmeskal, predsednik Zveze pomorsko-prometnih agencij Slovenije