Sodišča se bodo verjetno še dolgo ukvarjala s portoroškimi urbanističnimi rebusi, ugankami, komedijami in tragedijami. Minule tedne je prišlo na področju urejanja prostora v Portorožu (piranski občini) do presenetljivega zasuka, vsaj kar se garažnih hiš tiče. Potem ko župan Andrej Korenika na začetku mandata ni nameraval zgraditi nobene garažne hiše, bi v zadnjem letu očitno rad pripravil vse potrebno za vsaj dve: eno v Portorožu in drugo (to ni ravno strogo varovana skrivnost) na Fornačah. Toda želje so eno, nerodno urejanje prostora pa drugo.
NA VALETI BI MORALI GRADITI ZA DOMAČINE
Nekateri politiki (predvsem opozicijski občinski svetniki) odločno nasprotujejo prehitri in premalo premišljeni prodaji občinskega zemljišča. Predlagajo, naj občina zemljišča nikakor ne proda. Lahko sicer dovoli zasebnemu podjetju gradnjo garaže, vendar bi si morala v njej zagotoviti vsaj določeno število javnih parkirnih mest, da bi imela občinska uprava vpliv na cenovno politiko, saj bi predraga parkirišča odganjala turiste in kupce storitev v Portorožu. Predvsem pa so v opoziciji zelo kritični do gradnje razkošnih in dragih stanovanj za vikende (za nepremičninske naložbe). »V občini so razprodali že vse preveč premoženja za takšne nepremičninske naložbe in turistična stanovanja, kar usodno vpliva na kakovost bivanja vseh v občini. Hkrati primanjkuje parcel in stanovanj za mlade družine oziroma za stalne prebivalce, ki jih tovrstna nepremičninska logika izrinja iz domačega kraja, kraj pa spreminja do onemoglosti,« je ocenil svetnik iz Civilne iniciative Piran Davorin Petaros, ki meni, da bi morala stanovanja ob garaži občina nameniti stalnim prebivalcem, zato je prodaja za občino dragocenega zemljišča velikim kapitalskim vlagateljem zanj sporna.
Garažna hiša bi sicer omogočila, da bi odpravili parkiranja ob portoroški dvopasovnici. Pridobili bi nujne površine za primernejšo kolesarsko pot (zdaj so kolesarjem namenili del ceste med avtomobilskim voznim pasom in parkiranimi avti). Poleg kolesarjev bi bilo več površin še za skiroje in rolerje ter seveda pešce. Središče Portoroža bi postalo bolj urejeno. Takšno garažno hišo bi morala občinska oblast zagotoviti že zdavnaj. Prav tako ni jasno, zakaj ni spodbudila gradnje še katere druge, manjše garaže sredi kraja, saj je nekaj lastnikov zemljišč že imelo načrte zanje.
ŠE ENA GARAŽA NA FORNAČAH?
Drugo garažno hišo bi občina gradila pred Piranom, blizu sedanje na Fornačah, čeprav poznavalci urejanja prostora trdijo, da bo morala občina prej sprejeti občinski prostorski načrt. Za Fornače je bil 2006 (v času županje Vojke Štular) sprejet lokacijski načrt (OPPN) Piranska vrata, ki pa so ga kmalu po prihodu župana Tomaža Gantarja preklicali, da so lahko zgradili obstoječo garažno hišo Fornače. Za novo garažno hišo bo torej treba prej sprejeti OPN. Ta OPN bi morala občina začeti pripravljati že pred skoraj 20 leti, vendar ji to nikakor ni šlo od rok. Zakaj je v Piranu tako težko sprejeti OPN?
Vsi vedo, da je brez urejenih prostorskih načrtov lažje špekulirati s prostorom in ribariti v kalnem. Sedanji župan se je šele dobro leto pred koncem mandata odločil pospešiti priprave in dokumentacijo, ki bi omogočila sprejetje OPN. Način, s katerim se je tega lotil, pa ni pravi, mu očita stroka. Trdi, da javnost ni primerno vključena v pripravo osnutka novega OPN in da je že več deset resnih pripomb na tak osnutek priprave. Če bo na zastavljeni postopek piranska občinska uprava dobila pozitivna mnenja vseh soglasodajalcev in odgovorila na številne dileme javnosti, potem bo iz tega poizkusa morda še kaj. To bomo videli že čez nekaj mesecev. V nekaterih državnih službah so že dali vedeti, da ne bo šlo tako enostavno. Če pa do konca oktobra 2026 OPN ne bo sprejet, se bo v občini šele zares zapletlo, saj se bodo potem ustavile vse izdaje gradbenih dovoljenj. Nič kaj spodbudno ni, da je občinska prostorska politika v nesoglasju celo z ministrstvom za naravne vire in prostor.