»Slovenci smo pomorski narod. Vsaj del nas je vedno živel ob morju. Z njim so se zraščala naša hotenja, želje, delo in dejavnost,« pojasni dekan in doda: »Slovenci smo dobri pomorščaki. Že zdavnaj smo po morjih vodili ladje, vzdrževali stroje, ki so jih poganjali, in skrbeli za blago, ki so ga prevažale. V zadnjem pol stoletja študentje iz Portoroža plovejo po svetovnih morjih in marsikaterega našega poveljnika lahko štejemo med vzorčne kapitane, ki poveljujejo tudi največjim ladjam na svetu.« Kot opažajo na fakulteti v zadnjih letih Slovencem primanjkuje pravi pomorski duh, zato je na fakulteti zrasla plemenita ideja, kako mladim vzpodbuditi ljubezen do morja. Akademski jadralni kljub Fakultete za pomorstvo in promet sodeluje s Fakulteto za pomorstvo in promet v Portorožu s skupnim ciljem popularizacije jadranja in predvsem pomorstva.
Na področju jadranja naredili korak naprej
Gre še za zelo mlad klub, saj je bil ustanovljen šele novembra 2007. Prva regata, ki so se je mladi akademci udeležili, pa je bila Univerzitetna regata 2006, kjer je Fakulteta za pomorstvo in promet z dvema posadkama in najetima jadrnicama zasedla odlično prvo in drugo mesto. Ob velikem navdušenju zaradi odličnega uspeha so se kmalu odločili, da bodo z aktivnim jadranjem nadaljevali, zato so pričeli razmišljati o svojem plovilu. »Danes imamo za študente na razpolago več plovil, in sicer dve manjši »Fevi«, manjši jadrnici za dve osebi, jadrnico Solario, 10-metrsko regatno jadrnico Evolution 10, jarnico Adrio, ki je replika tradicionalne jadrnice Topo. Poleg tega imajo študentje na uporabo še SUP, surf, kajak in kanu,« razloži dekan Vidmar.
Članov Akademskega jadralnega kluba Fakultete za pomorstvo in promet je trenutno okoli 100. Med njimi so nekdanji in sedanji študentje, zaposleni FPP ter nekaj zunanjih članov. Po dekanovih besedah si želijo še več članov iz študentskih vrst, da bo lahko posadka z zamenjavo generacij nadaljevala z dobrimi rezultati. »Ocenjujem, da bi bil to velik izziv, saj je periodika menjave posadke zaradi zaključka študentskega staža tri leta in v tem času je potrebno vzgojiti novo generacijo jadralcev, ki bodo jadranje na fakulteti peljali v prihodnost.«
Zelo hitra je jadrnica Solaria
Solaria je izdelana po projektu Andreja Justina in načrtih inženirja Marca Lostuzzija, izdelujejo pa jo v podjetju Eureka v italijanskem Vidmu (Udine). Že njen videz razkriva tekmovalno naravnanost: visok jambor je rahlo nagnjen nazaj, vpetja jambora, napeljana prek treh križev, navpično odrezan premec, izredno široka in odprta krma, elegantni in nizki boki ter seveda sorazmerno dolga vodna linija. »Po prvotnem uvajanju smo ugotovili, da je jadrnica zelo hitra in da je jadranje z njo pravi užitek. Čeprav so jadra izredno velika, je mogoče ob njihovi pravilni nastavitvi in ukrivljanju jambora uživati tudi ob močnejšem vetru, seveda ob sedenju na pravem boku. Poseben užitek pa je dvig spinakerja, saj jadrnica potem doseže neverjetne hitrosti – z lahkoto preko deset vozlov. Čeprav je jadrnica stara že 20 let, jo s skrbnim in rednim vzdrževanjem ohranjamo v dobri kondiciji,« pojasni Vidmar.
Za vsa plovila v lasti fakultete skrbijo zaposleni na oddelku za pomorstvo ob pomoči študentov, ki si s tem pridobivajo dragocene izkušnje za svoj bodoči poklic. Za jadrnico Solario večinoma skrbijo člani jadralske ekipe, pogosto v svojem prostem času. Velik uspeh za vodstvo kluba je v tem, da so mladim jadralcem predali odgovornost in skrb za jadrnico. Trenutno je krmar in vodja jadralne ekipe študent Ladijskega strojništva Luca Babnik, ki je povedal: »Za jadranje na Solariji smo študenti na začetku akademskega leta dobili vabilo za udeležbo k jadralni ekipi fakultete. Med tistimi, ki so vabilo sprejeli, so za sestavo začetne ekipe bili izbrani tisti študentje, ki imajo največ izkušenj z jadranjem. Jadrnica, na kateri jadramo, potrebuje za optimalno delovanje osem ljudi, ki točno vedo, kaj narediti. Na začetku smo imeli samo nekaj takih, med temi tudi člane nekdanje ekipe. Preostali del podatke je bil sestavljen iz študentov s precej manj jadralnih izkušenj, ki se med letom naučijo osnov jadranja in podrobneje svoje individualne funkcije oziroma pozicije na jadrnici.« Kot je poudaril, se s treningom tudi tisti, ki nimajo izkušenj, dobro naučijo opravljati svojo vlogo. Ekipa jih trenutno šteje trinajst, zato si jih sproti usklajujejo. Povedal je tudi, da je poleg treningov potrebno jadrnico vzdrževati, kar pomeni, da jo vsako leto pred regatno sezono, ki se prične konec marca, v marini dvignejo na kopno. »Ko je na suhem, je potrebno zbrusiti dno, odstraniti star antifouling (posebna barva za preprečenje rasti alg) in pobarvati. Poleg tega je potrebno poskrbeti, da se opravi servis na motorju, ki ga dela profesionalni serviser. Vsa ostala vzdrževalna dela opravlja posadka,« pojasni Luca. Stroške vzdrževanja krije fakulteta, poskusijo pa večino opraviti kar sami. Kot je še povedal, se letos niso udeležili veliko regat, ker posadka še ni bila dovolj izurjena, da bi bila konkurenčna.
Po koncu poletne sezone se začne novo akademsko leto in takrat bodo študentom ponovno poslali vabilo k udeležbi v jadralni ekipi. Na fakulteti pravijo, da so tisti, ki si bodo želeli naučiti jadrati, vložiti svoj čas in trud, vedno dobrodošli in to je edini pogoj za udeležbo.