V Novigrad so v začetku januarja prispeli nogometaši Nogometnega kluba Hajduk, njihov večni tekmec Dinamo v Rovinj, NK Osijek v Umag in niso edini. Začela se je namreč sezona priprav nogometnih ekip, ki v tem letnem času polnijo istrske hotele, z bližanjem pomladi pa prihajajo tudi drugi športniki, kolesarji, tekači in celo vaterpolisti. Januarja, februarja in marca pričakujejo na pripravah v hrvaški Istri več kot sto nogometnih ekip. Imeli bodo nekaj prvoligašev iz Hrvaške, Madžarske in Slovenije ter celo kitajsko reprezentanco U19, poročajo tamkajšnji mediji. Mladen Knežević, direktor prodaje in marketinga v Aminessu ter član Sveta Turističnega združenja Novigrad, je za Glas Istre povedal, da imajo v bližini hotela tri nogometna igrišča, od tega dve, ki ustrezata standardom FIFA, občina Novigrad jim posoja svoja igrišča. “V mestu so prepoznali, da športni turizem zelo dobro zapolni predsezono, zato so nam odstopili stadion Laco v Novigradu in igrišče z umetno travo v Dajli, ki je bilo tudi prenovljeno po standardih FIFA,” je med drugim povedal Knežević. Celoletna turistična sezona tam uspeva tudi nekaterim kampom. Kamp Polidor v Funtani je bil denimo za novo leto skoraj poln, v januarju beležijo kar sto gostov. Te privabljajo s klimatiziranimi hišicami, kar poleti skrbi za hlad, pozimi za gretje, vsaka ima tudi svoj bazen, pozimi so ti ogrevani na 28 stopinj in pokriti, poleti jih odprejo, a tudi takrat je topla voda. Odkar so leta 2015 kamp odprli, ga še niso zaprli. Njihovi zimski gosti so večinoma Slovenci, Avstrijci, Nemci in Italijani. Imajo tudi veliko domačih gostov. V slovenski Istri medtem slišimo pripombe hotelirjev, da se občine oziroma turistična združenja osredotočajo predvsem na dnevne goste, ki jih privabijo k nam z različnimi dogodki, kot so Fantazima, izolski Ledeni otok, December v Portorožu, medtem ko turistov, ki bi v zimskih mesecih k nam prišli za več dni, ni. Pri turističnih združenjih smo zato preverili, kakšna je pravzaprav njihova turistična stretegija in kako je s pripravami športnikov pri nas.
NATANČNE STATISTIKE NE VODIJO
»Natančnih podatkov o gostovanju športnikov na zimskih pripravah nimamo, saj se o tem ne vodi evidenc. Podatki Zavoda za šport Mestne občine Koper sicer kažejo, da športno infrastrukturo v občini s pridom uporabljajo tudi gostujoči športniki. Tako nogometna igrišča v Športnem parku Bonifka in Športnem parku Dekani v zimskem času, zlasti v februarju, uporabljajo predvsem slovenski nogometni klubi za izvedbo krajših zimskih priprav (tako imenovane nogometne šole). Prav tako že vrsto let v Koper prihajajo na priprave amaterske članske ekipe iz Nemčije,” našteva Ylenia Loredan iz Zavoda za mladino, kulturo in turizem Koper. Koper sicer razpolaga z bogato športnorekreacijsko infrastrukturo, ki v kombinaciji z ugodnim podnebjem lahko privabi številne tako rekreativne kot profesionalne športnike. V sklopu Športno-rekreacijskega centra Bonifka sta tako med drugim na voljo nogometni in atletski stadion s pomožnimi igrišči in spremljajočo infrastrukturo. V lanskem letu je občina sklenila skoraj milijon evrov vredno naložbo v novo plezalno steno, nova pridobitev pa je v Koper že privabila najboljše mednarodne športne plezalce. Mesto se prav tako ponaša z večnamensko športno dvorano Arena Bonifka, olimpijskim bazenom in centrom vodnih športov v Žusterni. V destinaciji Koper so sicer pričeli s pripravo nove turistične strategije, ki bo zajemala obdobje do leta 2030. Slednja bo za razliko od trenutno še veljavne imela tudi natančno opredeljen akcijski načrt, ki bo podlaga za delo lokalne turistične organizacije, ponudnikov in drugih s tega področja. »Sicer pa se že v zadnjih letih veliko dela na desezonalizaciji in na spodbujanju dopustovanja in obiska destinacije tudi v zimskem času. Tako denimo potekajo različne prireditve in aktivnosti decembra v času Fantazime, letos se vrača pustno dogajanje v okviru Istrskega karnevala, turistični ponudniki pa skozi vse leto vabijo na svoje kmetije, kleti, oljarne na spoznavanje doživetij,” razlaga Loredanova. “Med obiskovalci v Izoli je zagotovo tudi nekaj športnikov na pripravah, vendar s točnimi podatki o tem žal ne razpolagamo,” odgovarja tudi Taja Šavron iz Turističnega združenja Izola. Kraj sicer večji delež športnikov podobno kot Koper obišče tudi v času športnih prireditev tipa Ironman, Istrski maraton, Istrski kolesarski maraton, jadralske in veslaške regate, ki pa potekajo predvsem spomladi in jeseni. Izolska turistična strategija je že v teku, pripravila jo je občina v sodelovanju s Turističnim združenjem in ostalimi ključnimi udeleženci s tega področja, in sicer za obdobje od leta 2021 do 2025. “Ena izmed ključnih usmeritev je tudi odpravljanje izrazito sezonskega turizma in podaljšanje turistične sezone čez vse leto, predvsem z razvojem turističnih izdelkov in doživetij, ki bodo gostom na voljo ne glede na letni čas,” o njej pravi Šavronova.
WELLNESS, KONGRESNI TURIZEM, INDUSTRIJA DOGODKOV
Tudi v piranski občini že imajo Strategijo razvoja turizma, ki zajema obdobje do leta 2025. Med glavnimi strateškimi cilji je navedeno tudi zmanjševanje sezonskosti in zagotavljanje celoletnega turističnega povpraševanja. “Turistično združenje Portorož z namenom zagotovitve cilja desezonalizacije oziroma usmeritve toka turističnega povpraševanja v željena obdobja spodbuja turistične dejavnosti, kot so wellness, aktivnosti na prostem (pohodništvo, kolesarjenje …), kongresni turizem in gastronomijo. Wellness se kot turistična dejavnost z visoko dodano vrednostjo dobro povezuje z vsemi omenjenimi nosilnimi dejavnostmi naše destinacije, še posebej s kongresnim turizmom in industrijo dogodkov (MICE). Poslovni gostje polnijo naše hotele od jeseni do pomladi, izpostaviti velja tudi to, da je njihova potrošnja na destinaciji bistveno višja od potrošnje ostalih gostov,” pove Polona Žigo iz Turističnega združenja Portorož, kjer s ciljem usmerjanja toka turističnega povpraševanja zlasti v jesenskem in zimskem času izvajajo večje digitalne destinacijske kampanje, kjer so v ospredju omenjeni turistični izdelki. Prav tako predstavljata Portorož in Piran kot destinacijo za vse leto na sejmih in borzah na njihovih ključnih trgih, pri promociji pa sodelujeta tudi s Slovensko turistično organizacijo in tujimi PR agencijami. “Na destinaciji občasno v zimskem času gostimo tudi športnike na pripravah. Žal pa podrobnejših statističnih podatkov o tem segmentu ponudniki nastanitev ne delijo,” dodaja Žigojeva.
POTREBOVALI BI VEČ FINANC V TZP
ocenjujejo, da imajo na destinaciji zelo dobro razvite celoletne ponudbe in je njihov potencial tako nedvomno veliko večji kot denimo pred desetimi leti. “Za še opaznejšo razliko v rezultatih desezonalizacije pa bi morali krepko povečati promocijski proračun. Hkrati bo za vidnejši napredek pri udejanjanju strategije Občina Piran morala izraziteje investirati v razvoj osnovne in turistične infrastrukture (npr. ureditev javnih površin, plaž, kolesarskih stez, parkirišč) ter s smotrnejšo prostorsko politiko in spodbujevalnimi ukrepi zagotoviti zdravo in stabilno poslovno okolje za razvoj malega turističnega gospodarstva,” še pove Žigojeva.