Akcijski načrt upravljanja mestne logistike v središču Pirana pripravlja podjetje ZUM d.o.o. iz Maribora.
Izdelava akcijskega načrta temelji na principu vzpostavitve ustreznih podatkovnih podlag, ki bi omogočile identificirati logistične procese in probleme v mestu Piran (dostava blaga in paketov, odvoz odpadkov, gradbena logistika) ter na tej osnovi opredeliti logistično politiko in ukrepe za zmanjšanje emisij zaradi logističnih operacij.
Prva faza pilotnega projekta je bila analiza stanja. Analitično delo je obsegalo pregled primerov dobrih praks ter relevantnih občinskih dokumentov in odlokov (v zvezi z urejanjem prometa, prostorskim načrtovanjem) ter opredelitev kazalnikov, ki bodo predstavljali tudi osnovo za spremljanje in vrednotenje izvajanja ukrepov. Opredeljeni so bili ključni deležniki: (1) prebivalci kot koristniki storitev in zaradi obremenjevanja njihovega okolja v zvezi z izvajanjem logističnih aktivnosti,(2) turisti kot koristniki storitev, (3) gospodarski subjekti v območju, ki izvajajo različne dejavnosti, (4) dobavitelji oz. dostavljavci (5) izvajalci odvoza odpadkov ter (6) izvajalci gradbenih in vzdrževalnih del. Z različnimi metodami so zbrali številne podatke in informacije ter izvajali aktivnosti vključevanja javnosti: terenski ogledi (režim, stanje, problematika, fotografiranje), štetje prometa (postavitev kamere in obdelava podatkov), anketiranje (spletno in na terenu), intervjuji deležnikov, sestanki s predstavniki krajevne skupnosti in drugimi deležniki ter spletna javna razprava. Vsi vključeni deležniki ugotavljajo, da je logistiko v mestu potrebno optimizirati. Na podlagi analitičnih aktivnosti so bili identificirani dosežki in priložnosti upravljanja mestne logistike v Piranu ter ključni izzivi, ki jih bo poskušal Akcijski načrt nasloviti.
Posebej zanimiva aktivnost se je izvedla za potrebe ugotavljanja obremenjenosti omrežja in okolja z dostavnimi vozili. V avgustu 2021 je bilo opravljeno 3-dnevno štetje prometa na vstopni točki v ožje mesto, in sicer na Dantejevi ulici na Fornačah. Ugotovljeno je bilo, da osebna vozila predstavljajo največji delež vozil, ki obremenjuje vhod v ožje mesto Piran. Težkih tovornih vozil, ki na dnevni ravni vstopajo v mesto, je manj kot 2 %, dostavnih vozil, ki smo jih opredelili kot lahka tovorna vozila, je do 10 %, v soboto pa še manj (do 6 %). Vsa ostala vozila so osebna vozila. So pa iz drugih analitičnih aktivnosti ugotovili, da se mnogo dostav izvaja tudi z osebnimi vozili. Največja prometna obremenitev je med 9. in 11. uro in nato spet okrog 15. ure.
Po analizi stanja je bilo moč evidentirati številne izzive upravljanja mestne logistike v ožjem mestu Piran, ki zahtevajo obravnavo:
- Izvajanje dostav – veliko število dostavnih vozil in splošna gneča predvsem v poletni turistični sezoni, pogosto oteženo srečevanje dostavnih vozil, različne vrste prometa (pešci, kolesarji, osebna motorna vozila, dostava) in posledično konfliktne situacije ter ogrožanje in oviranje udeležencev, dostave do določenih gospodarskih subjektov se izvajajo tudi večkrat na dan, dostavlja se sproti, razpršena dostava, večina gospodarskih subjektov ima le manjša skladišča na lokaciji poslovanja.
- Dostavni čas – pribl. 50 % dostav se izvede izven opredeljenega dostavnega časa, odpiralni časi lokalov in opredeljen dostavni čas nista skladna.
- Dostavna mesta – dostavna vozila parkirajo kjerkoli najdejo prostor, opredeljeno je le eno označeno dostavno mesto oz. dostavna površina, dostop do dostavne površine je pogosto otežen ali onemogočen, dostavna površina se zapre ob koncu dostavnega časa, čeprav se polovico dostav izvaja po dostavnem času.
- Dostavna vozila – večina dostavnih vozil je na dizel pogon in tudi nižjih Euro standardov, tretjina dostavnih vozil je naložena le polovično ali manj, večina gospodarskih subjektov ne načrtuje investicij v zelena vozila.
- Značilnosti dostavljenega blaga – večini gospodarskim subjektom se dostavljajo srednje velike tovorne enote (ki jih lahko neseš z dvema rokama), dostavljajo se večinoma kartonske škatle in zaboji, 67 % gospodarskim subjektom se dostavljajo tovorne enote lažje od 20 kg.
- Dovolilnice / abonmaji – z Odlokom o cestno prometni ureditvi opredeljen dostavni čas in sistem vstopa v območje ožjega mesta Piran nista ustrezno usklajena, saj lahko vozila z namenom dostave v mesto vstopajo ves dan, neustrezna cenovna politika upravljanja vstopov v mesto vodi k nepreglednosti izvajanja dostav oz. nedoslednosti reguliranja dostopov z izdanim abonmajem.
- Logistična infrastruktura – pomanjkanje skladiščnih kapacitet na ustrezni lokaciji, pomanjkanje opreme: dostavnih koles, vozičkov, paketomatov,…, ni možnosti za konsolidacijo blaga.
- Gradbena logistika – otežen dovoz gradbenega materiala na lokacijo, gradbena dela so, predvsem zaradi prostorskih omejitev in potrebnih prilagoditev, dražja, kar se zaračunava prebivalcem.
- Odvoz odpadkov, embalaža – majhen delež embalaže za odprodajo, gospodarski subjekti, zaradi premajhnih prostorov, odlagajo embalažo kar na ulico.
- Nadzor – nezadosten nadzor, veliko kršitev, ki jih je nemogoče dosledno sankcionirati.
Posledice navedenih izzivov so ogrožanje prometne varnosti, okoljske emisije (hrup, izpusti C2, CO, NOx, PM delci), poraba energije, poslabšanje kvalitete bivanja in zmanjšanje privlačnosti prostora za obiskovalce in turiste, ugotavlja analiza stanja.
Izpusti CO2 zaradi dostave z lahkimi in težkimi tovornimi vozili (kombiji in tovornjaki) so približno 72 ton na leto, glede na uporabo osebnih vozil in motorjev za namen dostave, pa še več. Skupni izpust CO2 zaradi dostave je tako ocenjen na najmanj 145 ton na leto. Na podlagi analiz je moč oceniti, da se dnevno v mesto Piran dostavlja med 25 in 30 ton blaga s 300 dostavami.
Kot pravijo v podjetju ZUM, je iz obstoječih občinskih dokumentov razvidno, da je Občina Piran s sprejeto Celostno prometno strategijo postavila temelje celostnega prometnega načrtovanja in že zaznala določene izzive prevoza tovora oz. dostave. Dosežki Občine Piran z vidika okoljsko ugodnejših rešitev prevoza blaga se kažejo predvsem z uvedbo manjših električnih vozil za odvoz odpadkov in prevoz potnikov in blaga v poletni sezoni, določitvi časovnih oken za dostavo in opremljanju vstopno-izstopnih točk v mesto Piran s sistemom prepoznave registrskih oznak za čim večji nadzor nad vstopi v ožje mesto Piran. Na podlagi rezultatov analiz v okviru priprave Akcijskega načrta upravljanja logistike v mestu Piran se je Občina Piran že odločila za nakup dveh električnih tovornih koles za izposojo.
“Priložnost učinkovitega upravljanja mestne logistike v Piranu ponuja sama obstoječa prometna ureditev vstopa v ožje mesto Piran z eno vstopno točko. Zaradi specifične strukture mesta Piran in ene vstopne točke v mesto za motorni promet, je omogočena učinkovita omejitev neželenega prometa z okoljskega vidika in postopno optimiranje učinkovitosti mestne logistike ter zagotavljanje dostopnost mesta Piran na bolj trajnosten in okolju prijaznejši način,” še ugotavljajo v podjetju ZUM.
Projekt je trenutno v fazi opredelitve nabora ukrepov za upravljanje z logistiko. Po uskladitvi nabora ukrepov z delovno skupino, bo organizirana tudi delavnica z deležniki.