Ko se je avgusta na naše uredništvo obrnil zaskrbljen občan z opozorilom glede vedenja mladostnikov na skuterjih v koprskem mestnem jedru, se je odprla prava pandorina skrinjica. Eno najpogosteje uporabljenih prevoznih sredstev v priobalnih mestih, kjer so poletne prometne gneče že stalnica, so skuterji in mopedi, a tokrat so v javnost stopili kot resna težava. Vožnja po neprimernih površinah, neuporaba zaščitnih čelad, vožnja po zadnjem kolesu, vožnja brez ustrezne kategorije vozniškega dovoljenja ter objestna ali neodgovorna vožnja, ki lahko vodi v prometno nesrečo, so med najpogostejšimi prekrški, ki jih navaja policija.
Zakon in prometna znaka na začetku Verdijeve ulice ter pred Titovim trgom jasno določata, da gre za peš cono, po kateri je vožnja z motornimi vozili – vključno z mopedi in skuterji – izrecno prepovedana. Prebivalci Verdijeve ulice v Kopru se s to težavo spopadajo že vrsto let, še posebej v poletnih mesecih, zato smo se 5. septembra odločili preveriti, ali ljudje pravila dejansko spoštujejo. Čeprav je bil trg tisti dan poln turistov, to voznikov ni odvrnilo, da bi si pot skrajšali, številni med njimi pa hitrosti niso prilagodili. Tako smo med 11. in 13. uro na Verdijevi ulici in Titovem trgu zaznali skoraj 20 kršitev.
Skoraj 20 kršitev s skuterji v dveh urah na Titovem trgu (FOTO/VIDEO)
Mestna občina Koper je kmalu zatem uvedla prvi ukrep: od 15. septembra na Titovem trgu delujeta dve kameri z najnovejšimi sistemi, ki snemata registrske tablice in tako omogočata identifikacijo kršiteljev. Kazen za vožnjo po peš coni znaša 200 evrov, trenutno pa poteka preizkusno obdobje. Še vedno pa ostaja odprto vprašanje, kako bodo nadzorovali tiste, ki vozijo brez registrskih tablic.
KORAK DLJE: IZZIVALNA MLADOST PROTI ORGANOM REDA
Kmalu po objavi posnetkov s Pristaniške ulice sta v javnost prišla še dva videoposnetka, ki pričata o nesprejemljivi in skrajno nevarni vožnji. V enajstih sekundah, ki jih je mladi voznik posnel in nato objavil na družbenih omrežjih, je razvidno prehitevanje policijskega vozila, vožnja po pločniku in številne druge kršitve.
Na policiji so potrdili, da so tudi sami pridobili omenjene posnetke in da bodo v zvezi s tem sprejeli ustrezne ukrepe. Ob tem so okrepili nadzor, v zadnjem obdobju pa smo lahko zasledili tudi več primerov zaseženih predelanih mopedov, kar predstavlja drugo plat tovrstne problematike.
25-KE S HITROSTJO TUDI DO 100 KM/H
»Lahko motorno vozilo in moped, katerega konstrukcijsko določena hitrost ne presega 25 km/h, sme voziti v cestnem prometu otrok od 12. do 14. leta starosti, ki ima pri sebi kolesarsko izkaznico, in oseba, ki je starejša od 14 let.« Tako določa zakon. Kaj pa, ko mopede predelajo in jim hitrost povečajo tudi do trikrat?
S tem vprašanjem se v slovenski Istri pogosto srečujemo. Najstniki, željni zabave, jo pogosto iščejo v prometu, v divji vožnji, ki je nevarna ne le zanje, temveč tudi za vse ostale udeležence. Tako so sredi septembra piranski policisti v postopku obravnavali 17-letnega voznika mopeda iz okolice Pirana. Ker so posumili, da moped presega konstrukcijsko dovoljeno hitrost, so odredili izredni tehnični pregled. Ta je pokazal, da je vozilo doseglo kar 99,9 km/h. Policisti so moped zasegli, zoper mladoletnika pa vložili obdolžilni predlog.
Da je predelava skuterjev in mopedov »moderna« med srednješolci, smo izvedeli v neformalnem pogovoru z 20-letnim Koprčanom. »Hitrejši kot je skuter, večja ‘faca’ si v družbi. To je tako kot pri avtih,« pravi. Med razlogi pa mladi izpostavljajo tudi to, da pogosto ni druge zabave, da manjka zabavnih programov in prostorov, kjer bi se lahko družili.
Močan vpliv bi morali imeti vsekakor starši, na katere opozarjajo tudi iz policije, naj nadzorujejo svoje otroke in jim postavijo meje.
ŽUPAN PREDLAGA SPREMEMBO ZAKONA
O omenjeni problematiki se je župan Mestne občine Koper, Aleš Bržan, v preteklem obdobju sestal s predstavniki redarstva, policije in sodstva. Iz pogovora so ugotovili, da je obstoječa zakonodaja neprimerna in potrebuje nujno spremembo.
Tako je župan ministrici za infrastrukturo, Alenki Bratušek, poslal poziv, v katerem predlaga spremembo zakonodaje, s katero bi ukinili kategorijo vozil z največjo dovoljeno hitrostjo 25 km/h oziroma jih izenačili s kategorijo koles z motorjem. Tako teh mopedov in skuterjev ne bi mogli več voziti otroci, mlajši od 16 let.
Ostaja še odprto vprašanje, ali bodo zaradi svojega ravnanja ponovno kaznovani tudi tisti, ki skuterje uporabljajo zgolj za prevoz iz bližnjih krajev v Koper, na trening ali v šolo.