Greenpeace: Odpravite okolju škodljive subvencije

Ob boku 29. Konference Združenih narodov o podnebnih spremembah so predstavniki Pravnega centra za varstvo človekovih pravic in okolja, Umanotere, Greenpeace Slovenija in Focusa na novinarski konferenci Vlado RS pozvali, naj v Podnebni zakon ponovno vključi člen o odpravi subvencij za fosilna goriva. Podnebni zakon je v zadnjih fazah vladnega usklajevanja. Gre za krovni zakon za usmerjanje politik RS za zmanjševanje izpustov toplogrednih plinov.

Deli novico s tvojimi prijatelji

Še na lanski podnebni konferenci Združenih narodov so se slovenski politiki zavzemali za odpravo subvencioniranja fosilnih goriv na svetovni ravni in takrat ta ukrep tudi predvideli v osnutku novega Podnebnega zakona. Tedanji osnutek Podnebnega zakona je predvidel, da bi z januarjem 2026 proračunske odhodke in davčne izdatke, ki spodbujajo rabo fosilnih goriv, v celoti odpravili.

V utemeljitvi člena zakona so na ministrstvu za okolje zapisali: “Z vidika zasledovanja cilja tega zakona so za blaženje podnebnih sprememb in zmanjševanje emisij toplogrednih plinov najbolj problematične spodbude za rabo fosilnih goriv, saj upravičence spodbujajo k njihovi rabi in tako posredno k ustvarjanju več emisij toplogrednih plinov, zato se v celoti odpravijo.” Na lanskem COP28 je k odpravi fosilnih subvencij pozvala predsednica republike Nataša Pirc Musar: “Najprej in pred vsem se moramo strinjati o opuščanju fosilnih goriv in subvencij zanje.”

Ob lanskem COP28 se je za to zavzemal okoljski minister Bojan Kumer: “Za Slovenijo je zelo pomembno zelo jasno stališče, da se zmanjšuje fosilna goriva in da se vključi jasno časovnico za odpravo subvencij.”

 

Minister Boštjančič v Bakuju za odpravo fosilnih subvencij, doma pa jih blokira

Postopno odpravo okolju škodljivih subvencij so vladajoče stranke obljubile tudi v koalicijski pogodbi. ‘‘A če na podnebnih konferencah politične elite govorijo eno, doma pa delajo drugo, nam podnebne konference Združenih narodov ne bodo prav nič pomagale. V nasprotju z učinkovitimi podnebnimi politikami je bil po posredovanju finančnega ministrstva in gospodarskih interesnih združenj v zadnji različici predloga Podnebnega zakona člen o ukinjanju spodbud za fosilna goriva črtan. Če je odločevalcem res mar za zmanjševanje škodljivih vplivov na okolje, zmanjševanje toplogrednih izpustov in za okolju prijazne politike, naj Vlada v Podnebni zakon nemudoma vrne člen o ukinitvi okolju škodljivih subvencij za fosilna goriva in tako izpolni svoje predvolilne obljube.” so po včerašnji novinarski konferenci zapisali iz neprofitnega združenja Greenpeace. 

Martin Mittendorfer, Greenpeace Slovenija: “Pri odpravi fosilnih subvencij ne gre za posebej radikalen ukrep. Nasprotno, politiki dobro vedo, da gre za enostaven in nujen ukrep, ki bi ga že morali izvesti. Minuli četrtek je minister za finance Klemen Boštjančič na podnebni konferenci v Bakuju dejal, da inovativno financiranje lahko pomaga zapolniti manjko v globalnih podnebnih financah, posebej v razvijajočih se državah, dokler se finančni tokovi usklajujejo s cilji zmanjšanja emisij in podnebne odpornosti, povzetimi v členu 2.1 Pariškega sporazuma. Govoril je o členu, ki Slovenijo zavezuje k odpravi fosilnih subvencij. Minister Boštjančič v Bakuju pridiga eno, doma pa je ravno njegovo ministrstvo tisto, ki odpravo škodljivih subvencij v imenu fosilnih dobičkov blokira.”

martin mittendorfer greenpeace odprava fosilnih goriv

Obljube stare več kot 10 let

Jonas Sonnenschein iz  Umanotera je povedal, da so obljube o ukinitvi subvencij za fosilna goriva stare že več kot 10 let: ”Samo uradne spodbude, ki so v nasprotju s cilji zmanjševanja izpustov toplogrednih plinov, predstavljajo več kot 100 milijonov evrov na leto. K temu je treba dodati še najmanj dvakrat toliko za subvencije letalstva, za davčne olajšave za službene avtomobile, povračilo stroškov prevoza na delo z osebnim avtomobilom ter za posredne in neposredne subvencije TEŠ6. Poleg slabega učinka na proračun imajo subvencije za fosilna goriva tudi izjemno slab učinek za družbo. Škoda, ki jo povzroča samo cestni potniški promet, slovensko družbo stane več 1.5 milijarde evrov letno. Velik del te škode se neposredno odraža v povečanih stroških zdravstvenega sistema. Zato bi bilo sprejetje Podnebnega zakona, v katerem subvencije, ki škodujejo podnebju, ne bi bile niti omenjene, izjemno škodljivo ne le za podnebje, temveč tudi za blaginjo vseh nas.”

Novinarska konferenca 18 11 Jonas Sonnenschein Umanotera