”Odgovornost delodajalca je, da zagotovi zaposlenemu občutek varnosti, da se v času koriščenja letnega dopusta resnično lahko odklopi. To pa pomeni, da bo nujne stvari opravil nekdo od sodelavk ali sodelavcev, ki ta čas niso na dopustu. Pomembno je tudi, da zaposlenemu v času dopusta ni treba skrbeti, kaj vse se lahko zgodi, medtem ko koristi letni dopust,” pravi direktor Ekvilib Inštituta, ki organizacijam podeljuje certifikat Družbeno odgovoren delodajalec (DOD), Aleš Kušlan Kranjc.
V času dopusta je pomembno, da se dejansko spočijemo, v vseh pogledih, in napolnimo baterije za nove delovne izzive. Le tako je dopust res dopust, da si dopustimo odklop. Letošnja majska raziskava Mediane TGI o dopustniških navadah Slovencev je pokazala, da si je v zadnjih 12 mesecih polovica populacije privoščila daljši dopust (5 dni ali več), slaba tretjina kratek oddih do 4 dni, več kot četrtina vprašanih si pa oddiha sploh ni privoščila. Med tistimi, ki so se na dopust v zadnjem letu odpravili, jih je samo 29 % tistih, ki so bili na počitnicah 2 tedna, 37 % tistih, ki so preživeli dopust en teden ali manj, skoraj 17 %, ki jih je preživljalo dopust 3 tedne, in malo manj kot 18 % tistih, ki so dopustovali 4 tedne ali več.
Med najbolj priljubljene aktivnosti, ki jih Slovenci najraje počnemo na dopustu so uživanje na plaži, sončenje, preživljanje časa z družino, ogledovanje naravnih znamenitosti, raziskovanje lastne države, kampiranje, hoja v hribe in obiskovanje parkov in vrtov. Med najmanj priljubljene sodita učenje tujih jezikov in delavnice učenja lokalnih veščin. SURS navaja, da je četrtina prebivalcev Slovenije, kot razlog za neodhod na dopust navedla pomanjkanje prostega časa, petina je navedla finančne razloge, 16 % prebivalcev se pa ni odpravilo na dopust zaradi pandemije covida-19.
”Če je le mogoče, predlagam, da si v času letnega dopusta onemogočite dostop do službene pošte na pametnem telefonu in tablici, prenosni računalnik pa pustite v pisarni. Le tako je mogoče resnično odklopiti in ne misliti na službene obveznosti,” še pojasnjuje Aleš Kranjc Kušlan in dodaja, da je bolje ob tem misliti, kaj bomo vrgli na žar za večerjo.
Pa vendar ni tako preprosto, da se to lahko zgodi, sta potrebni dve pomembni besedi: odgovornost in varnost, še pojasnjujejo na Ekvilib Inštitut, kjer so v zadnjih treh letih skupaj s partnerji GZS, ZDS in ZSSS, skozi postopek revizorskega certificiranja popeljali že več kot 200 družbeno odgovornih delodajalcev. Certifikat DOD je namenjen podjetjem in organizacijam z najmanj petimi zaposlenimi. Preko širokega nabora ukrepov delodajalcem ponuja priložnosti za izboljšanje na področju usklajevanja zasebnega in poklicnega življenja, varnosti in zdravja na delovnem mestu, medgeneracijskega sodelovanja, nediskriminacije ter etičnega vodenja.
Prav družbeno odgovorni delodajalci so namreč tisti, ki od svojih zaposlenih ne pričakujejo, da bodo na dopustu dosegljivi.
V Ljubljanskih mlekarnah kot imetniki certifikata DOD v dogovoru z vodji dopuste in nadomeščanja načrtujejo vnaprej, prepričani pa so tudi, da pravi odklop na letnem dopustu, ki ga spodbujajo, se najbolje uresničuje prek zgleda. Vedenje vodje ima znaten vpliv na podrejene. Če bo vodja dal jasno vedeti, da od sodelavcev ne pričakuje, da na dopustu delajo, potem se bodo tega držali tudi njegovi podrejeni. ‘‘Pri nas to mišljenje izhaja iz samega vrha, saj naš direktor družbe spoštuje svoj prosti čas in čas dopusta, kot tudi čas dopusta vseh sodelavcev v podjetju,” še dodajajo v Ljubljanskih mlekarnah, kjer so v ta namen v marcu letos izvedli interno komunikacijsko kampanjo »Izklopi me – izklopi se«, s katero so hkrati spodbujali sodelavce, da po koncu dela izklopijo računalnik in s tem prihranijo pri porabi električne energije ter se v prostem času odklopijo od dela, ne pošiljajo e-poštnih sporočil sodelavcem in se odpočijejo, saj je usklajevanje poklicnega in zasebnega življenja pomembno za njihovo zdravje in navsezadnje tudi za produktivnost, inovativnost, kreativnost. Aktivnost so pospremili s priročnimi nalepkami, ki so jih prejeli vsi zaposleni in jih prilepili na svoje računalnike. Tako jih vsak dan opominjajo na pomembnost odklopa v prostem času.
Maja Logar, direktorica marketinga v podjetju Lomas d.o.o., kjer že imajo certifikat DOD, dobro prakso na tem področju opisuje tako: ‘‘V našem podjetju spodbujamo »popoln odklop«, saj razumemo in se zavedamo, da le spočiti in zadovoljni zaposleni lahko prispevajo k uspešnemu poslovanju podjetja. Urejeno imamo nadomeščanje ter avtomatske odzivnike. Zaposlenih v času dopusta ne kličemo in jim ne pošiljamo sms sporočil, če to ni res nujno.”
Podobno tudi v podjetju s certifikatom DOD Celovite odlične storitve lastnik in prokurist Bojan Rajtmajer pojasnjuje, da tudi v njihovi družbi vzpodbujajo pravi dopust in odklop in ne pričakujejo, da bodo zaposleni takrat dosegljivi. ”Enako velja za sobote, nedelje in praznike, poleg tega pred dopusti na sestankih in s pisnim obvestilom to zaposlenim tudi jasno skomuniciramo ter delo organiziramo v času dopustov tako, da se sodelavke in sodelavci nadomeščajo,” še dodaja Rajtmajer.
”Odgovoren pa mora biti tudi zaposleni sam, da zna uživati v tem, da nič ne dela, da počiva, bere, gleda oblake, se igra z otroki, pod vodo nabira kamenčke, zabava plažo z učenjem surfanja … Da preklopi iz vloge nepogrešljivega zaposlenega v uživaškega dopustnika. Ni pa vedno lahko, kajti tudi dober počitek se ne opravi sam od sebe. Je pa sproščujoč dopust vsekakor najbolj zdrava poslovna ideja,” še zaključuje Aleš Kranjc Kušlan.