Za prebivalce slovenske Istre je vožnja na dveh kolesih najpreprostejši način premikanja, pa naj gre za motorje, skuterje ali električne skiroje, ki so postali zelo popularni v 21. stoletju. Letos smo se srečali s številnimi pritožbami Koprčanov, prebivalcev največje občine slovenske Istre. Na Pristaniški ulici, ki vodi do koprske marine in ponuja sprehod ob morju, so prebivalci opozorili na nevarno in nezakonito vožnjo, predvsem mladostnikov. Na uredništvo ObalePlus smo poleti prejeli tudi videoposnetke, na katerih so jasno vidni najpogostejši prekrški. Mladoletniki vozijo brez čelad, z neprimerno hitrostjo in ogrožajo sprehajalce, tudi otroke in starejše. Ko so se na družbenih omrežjih pojavili še posnetki, v katerih mladi izzivajo policijo, je vzkipelo, zato je policija uvedla dodatne ukrepe. Okrepili so nadzor v mestnem jedru, peš cono v Kopru (Verdijeva ulica in Titov trg) zdaj nadzorujejo kamere, župan pa je ministrstvu predlagal celo spremembo zakonodaje.
MINISTRSTVO PODPRLO ŽUPANOV PREDLOG
Po številnih pritožbah je sledil županov odziv, in sicer s predlogom za spremembo zakonodaje. Trenutni zakon namreč omogoča, da se otroci, starejši od 12, vključujejo v promet s skuterji, katerih hitrost dosega največ 25 km/h. Zaradi te določbe prihaja do izkoriščanja zakonodaje in predelav skuterjev, ki nato pogosto dosegajo hitrosti tudi do 80 km/h.
Župan Mestne občine Koper Aleš Bržan je zato ministrstvu predlagal spremembo zakona, s katero bi starostno mejo dvignili z 12 na 16 let. Predlog je na ministrstvu naletel na podporo. Ministrstvo za infrastrukturo je pripravilo predlog novele Zakona o voznikih, ki predvideva dvig starostne meje na 15 let in s tem upoštevanje varnostnih ukrepov. Kot so sporočili z občine, so s pripravljenim predlogom zadovoljni.
Na vprašanje, ali bi dvig starostne meje lahko neupravičeno prizadel tudi mladoletnike, ki spoštujejo prometna pravila, na občini odgovarjajo, da otroci zaradi spremembe ne bodo v ničemer prikrajšani. Poudarjajo, da imajo šolarji in dijaki za pot v šolo ter druge dejavnosti na voljo dobro razvito mrežo mestnih avtobusnih linij. Poleg tega je občina letos združila primestne avtobusne povezave s šolskimi prevozi, kar je po njihovih besedah izboljšalo dostopnost in povezljivost med podeželjem in mestom.
KAKO JE Z ELEKTRIČNIMI SKIROJI?
Poleg mopedov pešce pogosto preseneti tudi nevarna vožnja z električnimi skiroji, ki so od leta 2021 opredeljeni kot lahka motorna vozila in zanje veljajo posebna prometna pravila. Najvišja dovoljena hitrost je 25 km/h, na mešanih površinah za pešce in kolesarje pa se mora voznik prilagoditi hitrosti pešcev. Starostne omejitve so naslednje: do 12 let vožnja ni dovoljena, od 12 do 14 let le z opravljenim kolesarskim izpitom in kolesarsko izkaznico, obvezna pa je čelada. Uporaba slušalk ali naprav, ki zmanjšujejo zaznavanje okolice, je prepovedana. Na Osnovni šoli Koper so nam potrdili, da skupaj z občino pripravljajo program izobraževanja mladih o varni uporabi električnih skirojev, kar bo pomemben korak za zgodnje učenje prometne varnosti že v osnovni šoli. Občinski redarji so se letos poleti pogosto ukvarjali z nadzorom električnih skirojev. V ta namen so uvedli izvajanje nadzora z redarjem obhodnikom, ki ga izvaja izključno peš. Redarji pa nimajo pravice ustavljati voznikov dvokolesnikov, saj je to pristojnost policije.
Spremembe zakonodaje in preventivni ukrepi občine in šol bodo mladostnikom pomagali varneje uporabljati skuterje in električne skiroje. Če bodo mladi opremljeni z znanjem in jasnimi pravili, bo vožnja na skuterjih in električnih skirojih manj tvegana, hkrati pa bo tudi življenje v mestih bolj varno in prijetno, a mladi bodo vedno našli način, s katerim preizkušajo meje in počnejo prepovedane stvari, zato sta vzgoja in pogovor še toliko pomembnejša.





