Gen-i naj bi enostransko spreminjal cene
Razlog za tožbo je enostransko spreminjanje cen in drugih pogodbenih pogojev, “ki potrošnike postavljajo v izrazito neenakopraven položaj – brez jasnih pravil igre, še toliko bolj, ker pri t. i. tipskih pogodbah potrošniki ne morejo vplivati na njihovo vsebino”, so v sporočilu za javnosti zapisali v ZPS in dodali, da ob zvišanju cen elektrike potrošnikom ostaneta le dve možnosti: strinjanje z višjimi cenami ali odstop od pogodbe.
“Potrošniki z dobavitelji električne energije sklenemo tipske pogodbe, katerih vsebina je določena vnaprej in enaka za vse – o njej se ne moremo individualno pogajati ali nanjo vplivati. Zato je ključnega pomena, da so v teh pogodbah jasno in vnaprej določeni vsi pogoji, zlasti tisti, ki vplivajo na ceno storitev,” je poudarila Petra Lovišček z ZPS.
Toda v splošnih pogojih dobaviteljev električne energije ni jasnih določil o razlogih in načinih spreminjanja cen. To je v nasprotju z nacionalno zakonodajo o varstvu potrošnikov in pravili EU o nepoštenih pogodbenih pogojih, kar je v nasprotju tudi s sodno prakso Sodišča EU.
“Kadar si ponudnik izgovori pravico do enostranskega zviševanja cen, mora že v sami pogodbi jasno navesti, kakšen je lahko razlog za to in po kakšni metodologiji lahko to stori,” je ponovila.
Poziv k opustitvi sporne prakse
K opustitvi te sporne prakse pozivajo vse dobavitelje, bodo pa kolektivno tožbo vložili le proti Gen-I. Njegovim odjemalcem za zdaj ni treba storiti še ničesar, jih pa vabijo k sodelovanju v tožbi s prijavo na spletni strani ZPS.
Izračune o višini oškodovanja potrošnikov zaradi neupravičenega dvigovanja cen električne energije so na ZPS zaupali profesorju na Ekonomski fakulteti v Ljubljani Jožetu P. Damijanu. Ta je povedal, da je bilo približno 300.000 gospodinjskih odjemalcev, ki so pogodbo z Gen-I sklenili v času od 24. aprila 2022 do konca letošnjega aprila skupaj oškodovanih za 164,5 milijona evrov. Skupaj z zamudnimi obrestmi je škodo ocenil na 181,6 milijona evrov.
Povprečna škoda na potrošnika okoli 500 evrov
Povprečna škoda na potrošnika se giblje okoli 500 evrov, kar je za individualno tožbo razmeroma malo, zato se zdi po besedah sogovornikov smiselna kolektivna tožba.
“Kolektivne tožbe omogočajo, da se potrošniki združijo in zahtevajo pravico tudi v primerih, ko gre za oškodovanja manjših vrednosti,” je povedala Bevc Bahar. S tem se pripomore tudi k višjim standardom ravnanja podjetij, krepi varstvo potrošnikov in spodbuja pošteno konkurenco, so prepričani na ZPS.
Odvetnik Domen Peperko iz Odvetniške pisarne Jereb je povedal, da nameravajo tožbo vložiti v najkrajšem možnem času. Gre pa po njegovih besedah za bistveno več kot zgolj zahtevek za povračilo škode. Gre za vzpostavitev sodne prakse, ki bo jasno določila meje poštenosti in preglednosti v pogodbenih razmerjih s potrošniki, je dejal. Z Gen-I so poskušali doseči tudi izvensodni dogovor, a po začetni pripravljenosti na pogovore so praktično brez resne obrazložitve od pogajanj odstopili, je še povedal.