Luka Koper je v prvih devetih mesecih leta 2023 poslovala dobro, vsi finančni kazalniki so presegli načrtovane kazalnike obdobja. Čisti prihodki od prodaje so znašali 233,9 milijona evrov, kar je na ravni doseženih prihodkov v enakem obdobju lani, in za 8 odstotkov oziroma 17,8 milijona evrov več od načrtovanih. Več prihodkov smo zabeležili na račun večjega pretovora kontejnerjev in avtomobilov, večjega obsega storitev polnjenja in praznjenja kontejnerjev ter višjih cen storitev, medtem ko so bili prihodki iz skladiščnin, zaradi postopne umiritve razmer v globalni logistiki in krajšega zadrževanja blaga na skladiščih, za 17,8 milijona evrov nižji. Dosežen poslovni izid iz poslovanja (EBIT) je do vključno septembra znašal 51,6 milijona evrov in načrtovanega presegel za 92 odstotkov oziroma 24,7 milijona evrov, kar je posledica višjih čistih prihodkov od prodaje in 3 odstotke oziroma 6,2 milijona evrov nižjih stroškov poslovanja od načrtovanih. Poslovni izid iz poslovanja (EBIT) je bil kljub temu pričakovano nižji od doseženega v enakem obdobju lani, in sicer na račun nižjih prihodkov iz skladiščnin ter višjih stroškov, ki so posledica inflacijskih pritiskov, dodatnih zaposlitev in sprememb strukture posla. Za 47 odstotkov višji od načrtovanega je bil tudi dosežen poslovni izid iz poslovanja pred amortizacijo (EBITDA), ki je do vključno septembra znašal 76,1 milijona evrov, medtem ko je dosežen čisti poslovni izid v višini 47,5 milijona evrov za 85 odstotkov presegel načrtovanega.
»Kljub drugačnim napovedim, svetovno gospodarstvo okreva počasneje od pričakovanj. Razmere v logistiki so še vedno kompleksne – prihodi kontejnerskih ladij tako na direktnih povezavah z Daljnim Vzhodom, kot tudi s pristanišči v Sredozemlju, še vedno beležijo zamude, cene voznin postopno padajo. Ladjarji za konec leta napovedujejo okrnjene servise iz smeri Daljnega Vzhoda, pristanišča v Evropi pa se soočajo z visoko zasedenostjo avtomobilskih terminalov. Dodatno tveganje za blagovne tokove, ki potujejo prek Sueškega prekopa, predstavlja morebitno zaostrovanje konflikta na Bližnjem Vzhodu. Kljub temu smo poslovali nad pričakovanji, na obeh strateških blagovnih skupinah pa beležili rast pretovora,« je ob zaključku obdobja januar – september povzela predsednica uprave Nevenka Kržan.
Na kontejnerskem terminalu smo pretovorili 812 tisoč TEU, kar je 4 odstotke več kot v letu 2022, na terminalu za avtomobile in RO-RO pa 692,6 tisoč vozil, s čimer smo dosegli 22 odstotno rast in za 27 odstotkov presegli načrtovane količine pretovora. Skupen ladijski pretovor je znašal 16,8 milijona ton in je bil nekoliko nižji od pričakovanega.
V prvem devetmesečju smo sklenili dve pomembni naložbi – ureditev skladiščnih površin na območju kasete 5A in gradnjo novih priklopnih mest za kontejnerje za hlajeni tovor. Do konca leta bomo predvidoma zaključili še gradnjo novega zunanjega kamionskega terminala na Serminu ter posodobitev sistema hlajenja in gašenja na rezervoarjih za metanol. V teku so tudi aktivnosti za gradnjo 12. veza v drugem bazenu, skladišča 54 za jeklene proizvode in dveh sončnih elektrarn moči 3 megavate ter aktivnosti za poglabljanje morskega dna in testno premeščanje morskega sedimenta.
Ocena poslovanja: Poslovni izid za 40 odstotkov višji od načrtovanega
V leto 2023 smo vstopili optimistično, a se napovedi o krepitvi gospodarskih aktivnostih niso docela uresničile. Okrevanje gospodarstva je bilo počasnejše od predvidenega, rast se je med letom umirila. Skupina Luka koper je kljub temu dobro poslovala in bo, kot vse kaže, leto sklenila nad pričakovanji. Skladno z oceno bodo čisti prihodki od prodaje znašali 302,8 milijona evrov, kar je za 4 odstotke oziroma za 12,7 milijona evrov več od načrtovanih. V primerjavi z letom 2022 je bilo manj prihodkov iz naslova skladiščnin, kar je posledica postopne umiritve razmer v globalni logistiki in krajših časov zadrževanja blaga na skladiščih. Pričakovano nižji prihodki iz skladiščnin in dvig stroškov zaradi inflacijskih pritiskov bosta vplivala tudi na dosežen poslovnih izid poslovanja (EBIT), ki bo do konca leta znašal 49,1 milijona evrov in bo za 42 odstotkov oziroma za 14,5 milijona evrov presegel načrtovanega. 40 odstotkov oziroma 12,8 milijona evrov višji bo tudi čisti poslovni izid, ki bo dosegel 45,1 milijona evrov.
V primerjavi z letom 2022 bomo rast zabeležili na obeh strateških blagovnih skupinah. Pretovor kontejnerjev (v TEU) bo znašal 1.061 tisoč TEU, kar je za 4 odstotke več od doseženega v letu 2022, pretovor avtomobilov (v kosih) pa bo z 893 tisoč vozili za 11 odstotkov večji kot v letu 2022 in bo hkrati presegel načrtovane količine za leto 2023. Na segmentu generalnih tovorov se nadaljuje trend kontejnerizacije lesa, tekoče tovore v letu 2023 zaznamuje nižji pretovor naftnih derivatov, medtem ko bo pretovor sipkih in razsutih tovorov nekoliko nižji na račun soje, aluminijevega oksida, fosfatov, premoga in železove rude. Skupni ladijski pretovor (v tonah) naj bi do konca leta 2023 dosegel 22,1 milijona ton.
2024: Več pretovora in rast poslovanja
Napovedi so za leto 2024 so zelo obetavne – predvidena rast svetovnega gospodarstva naj bi znašala 2,9 odstotka, inflacija naj bi se do konca leta znižala na dobre 3 odstotke. Pričakujemo tudi zmerno rast svetovnega kontejnerskega pretovora in večjo prodajo osebnih vozil. Na poslovanje Skupine Luka Koper bodo določen vpliv imela tudi investicijska in vzdrževalna dela na slovenskem železniškem omrežju, ki se nadaljujejo vse do izgradnje 2. tira v letu 2026.
Družba Luka Koper bo v letu 2024 dobro poslovala in bo dosegla 320,9 milijona evrov čistih prihodkov od prodaje. Ti bodo še nekoliko višji – 324,5 milijona evrov za Skupino Luka Koper, kar predstavlja 7-odstotno rast glede na leto 2023. K doseženim višjim čistim prihodkom od prodaje bosta prispevala predvidena rast pretovora in rast prodajnih cen. Za 3 odstotke višji bo tudi dosežen poslovni izid iz poslovanja (EBIT) družbe in skupine Luka Koper, čeprav bodo stroški poslovanja zaradi inflacije in novih zaposlitev višji. Čisti poslovni izid matične družbe in Skupine bo v letu 2024 za 8 oziroma 7 odstotkov višji, kot znaša ocena za leto 2023.
Rast bomo dosegali na vseh segmentih. Na kontejnerskem bomo z 1.093 tisoč TEU zabeležili 3 odstotno rast, v skupini avtomobilov pa z 895 tisoč vozili ostali na ravni leta 2023. Z načrtovano rastjo na ostalih blagovnih skupinah se bo celoten ladijski pretovor (v tonah) v letu 2024, glede na leto 2023, povečal za 2 odstotka na 22,6 milijona ton.
Načrt naložb za leto 2024 družbe Luka Koper, d. d., in Skupine Luka Koper je skladen s cilji iz strateškega poslovnega načrta. Ključni investicijski projekti v letu 2024 bodo vezani na nadaljevanje aktivnosti za povečevanje zmogljivosti kontejnerskega terminala, gradnjo dodatnih odprtih skladiščnih površin za pretovor avtomobilov, povečanje skladiščnih zmogljivosti za pretovor generalnega blaga, izgradnjo novega potniškega terminala, izgradnjo sončnih elektrarn na strehah obstoječih skladišč, gradnjo gasilskega doma in nabavo opreme. Za projekte s področja trajnostnega razvoja in družbene odgovornosti bo Skupina Luka Koper v letu 2024 namenila 21 milijonov evrov, kar predstavlja 32 odstotka vseh načrtovanih naložb.