Državni zbor je konec aprila v okviru mega korona zakona sprejel tudi določbe, s katerimi je omejil pravico potrošnikov do vračila denarja v primeru odpovedi turističnega paketa. Po novi zakonski ureditvi mora namreč organizator potovanja potrošniku vrniti vsa plačila v 12 mesecih po razglasitvi prenehanja epidemije, namesto v roku 14 dni, kot to določa Zakon o varstvu potrošnikov oziroma evropska direktiva o paketnih potovanjih.
Potrošniki, ki zavrnejo sprejem vrednostnice, morajo torej na vračilo vplačanega denarja počakati 12 mesecev od razglasitve konca epidemije.
Če se potrošniki odločijo za vrednostnico, mora biti po zakonu unovčljiva 24 mesecev in se glasiti na prinosnika, kar pomeni, da jo lahko unovči vsak, ne le potrošnik, kateremu je bila izdana. Potrošnike pa opozarjamo na izredno omejitev, ki jo določa zakon – če potrošnik izdane vrednotnice ne unovči v 24 mesecih od izdaje, lahko v 14 dneh po preteku tega obdobja od organizatorja potovanja zahteva, da mu v 14 dneh od prejema zahtevka vrne znesek, na katerega se glasi vrednotnica. To določbo bi lahko turistične agencije tolmačile na način, da potrošnik izgubi pravico do vračila denarja, če jo ne uveljavlja v roku 14 dni po poteku veljavnosti vrednostnice.
Na Zvezi potrošnikov Slovenije potrošnikom svetujejo:
- naj skrbno spravijo vsa dokazila o opravljenih plačilih in vso pisno korespondenco z agencijo;
- pri svoji odločitvi med sprejemom vrednotnice ali vračilom denarja upoštevajo tudi, koliko posamezni turistični agenciji zaupajo in kakšen je bil dosedanji odnos agencije do njih;
- če ne želijo vrednotnice, naj turistično agencijo pisno obvestijo, da vrednotnice ne sprejemajo in zahtevajo vračilo vplačanih zneskov;
- če se strinjajo z vrednotnico, naj preverijo, ali izpolnjuje zakonske pogoje in naj pazijo na rok veljavnosti, saj morajo zahtevek za izplačilo njene vrednosti uveljavljati najkasneje v roku 14 dni po preteku veljavnosti vrednotnice;
- če so predhodno že pristali na ponudbo turistične agencije, ki ne izpolnjuje novih zakonskih pogojev in je potrošnikom v škodo, naj od agencije zahtevajo spoštovanje novih zakonskih določil.
»Ker se nove zakonske določbe o vračilu vplačil izrecno nanašajo na situacijo, ko pogodba o potovanju ni izpolnjena zaradi neizogibnih in izrednih okoliščin, menimo, da se v primeru, če je potrošnik odstopil od pogodbe iz drugih razlogov v skladu s splošnimi pogoji organizatorja potovanja, morajo spoštovati določbe Zakona o varstvu potrošnikov (57f. člen, 8.odstavek), ki nalagajo organizatorju potovanja vrnitev vplačil, razen odstopnine, v roku 14 dni po odstopu od pogodbe«, so še zapisali.
Poudarili so, da je njihovo stališče, da so sprejete zakonske določbe v nasprotju z veljavno evropsko direktivo o paketnih potovanjih, ki državam članicam ne dopušča uporabe pravil, ki niso skladna z vsebino direktive . »Zato bomo potrošnike redno obveščali o odločitvah, ki bodo sprejete na ravni EU, prav tako pa bomo spremljali, kako turistične agencije izvajajo nova zakonska določila v praksi«, so zaključili.