Otroci in mladostniki težko spregovorijo o svojih težavah in z njimi pogosto ostajajo sami

Na današnji dan, ko obeležujemo svetovni dan otrok, svoj rojstni dan praznuje tudi TOM – telefon za otroke in mladostnike. Ustanovljen je bil leta 1990 na pobudo otrok, ki so sodelovali na Otroških parlamentih in simbolično na isti dan, ko je leto prej začela veljati Konvencija Združenih narodov o otrokovih pravicah. Od leta 2014 pa je Nacionalna mreža TOM javni verificirani socialnovarstveni program.

Deli novico s tvojimi prijatelji

TOM telefon, ki deluje pod geslom Odgovor je pogovor, je anonimna, zaupna in brezplačna svetovalna linija za otroke in mladostnike.

Že 34 let so tu, da prisluhnejo otrokom in mladim, jih vzpodbujajo k zaupanju vase in v druge ter jim stojijo ob strani na njihovi poti odraščanja. V tem času je TOM telefon postal prepoznaven in nepogrešljiv del programov Zveze prijateljev mladine Slovenije.

»Najpomembnejša naloga TOM telefona je, da je na voljo otrokom in mladostnikom takrat, ko imajo občutek, da se ne morejo zaupati nikomur drugemu v svoji bližini. Primarna vloga je zagotavljanje varnega in zaupnega prostora, kjer lahko otroci brez strahu pred stigmatizacijo izrazijo svoja čustva in težave. Osnovni namen TOM telefona je otrokom in mladostnikom ponuditi pomoč v obliki pogovora z usposobljenim svetovalcem-prostovoljcem, ki jim bo zagotovil podporo, informacije, pomagal pri iskanju rešitev ter jih po potrebi napotil na ustrezno ustanovo. Otroci ob tem pridobijo pomembno izkušnjo, da so slišani, da pogovor lahko pomaga in da so sami sposobni poiskati pomoč. To jim koristi tudi zato, ker pridobijo izkušnje konstruktivnega reševanja problemov ter pozitivne odnosne izkušnje, kar je ključno za njihov razvoj v samostojne, samozavestne in zrele osebnosti,« je delovanje in pomen TOM telefona pojasnila Tjaša Bertoncelj, strokovna vodja Nacionalne mreže TOM telefon za otroke in mladostnike.

Otroci in mladostniki

Vseslovenska akcija TOM POTUJE OTROKE/MLADE OBISKUJE

V teh dneh že tretjič zapored poteka vseslovenska akcija “TOM POTUJE, OTROKE OBISKUJE”. Po njihovih besedah želijo z akcijo otrokom in mladostnikom predstaviti pomen pogovora, jih seznaniti s TOM telefonom ter jim ga približati kot enega izmed virov pomoči, kadar se znajdejo v stiski ali potrebujejo pogovor.

»Tokrat se je k akciji priključilo 181 osnovnih šol po Sloveniji. Prvič pa so bile k sodelovanju povabljene tudi srednje šole, kjer akcija poteka pod naslovom “TOM POTUJE, MLADE OBISKUJE” – odzvalo se je 23 srednjih šol,« je ob tem dejala Pika Jamšek, vodja akcije.

Cilj akcije TOM POTUJE je postati tradicija na slovenskih šolah. Kot so izpostavili, otroci in mladostniki namreč težko spregovorijo o svojih dilemah in z njimi pogosto ostajajo sami. Tekom preteklih akcij je TOM telefon prejel že preko dvajset tisoč anonimnih zapisov različnih stisk in vprašanj otrok, o katerih ne zmorejo spregovoriti z odraslimi oziroma želijo to zaupati anonimnemu prijatelju.

»Pozdravljeni, meni gre vsak dan bolj na živce moja mami. Prepiri se vedno končajo s popolno prevlado mame. Tudi ne razumem in ne vem, kaj sem storil, da je kdaj tako jezna. Preveč mi je že vsega, ker se cele dneve prepiramo. Že tako imam otroštvo čisto zagrenjeno, mami pa ima očitno velike težave z jezo. Res ne vem, kaj naj naredim,« je zapisal eden izmed otrok.

otroci in mladostniki

Ob Tom-ovem rojstnem dnevu je Darja Groznik, predsednica Zveze prijateljev mladine Slovenije, poudarila, da je duševno zdravje enako pomembno kot fizično zdravje, zato je ključnega pomena, da imajo mladi vedno na voljo sogovornika, ki jim lahko pomaga.

»Dragi otroci in mladostniki, na TOM telefonu boste vedno našli varno mesto za pogovor in podporo, zato vas spodbujam, da se s kakršnokoli težavo kar čim prej obrnete na TOM in skupaj pristopite k iskanju najboljših rešitev,« je mlade pozvala Groznik in še dodala: »TOM telefonu in vsem, ki omogočate njegovo delovanje, pa želim, da še naprej iščete odgovore na prav vsa vprašanja otrok in mladostnikov ter ostajate njihov trdna opora.«

Čestitkam se pridružuje tudi Albert Mrgole, predsednik Sveta Nacionalne mreže TOM Telefon, ki je izrazil veliko zahvalo vsem prostovoljcem, supervizorjem in drugim podpornikom, brez katerih delovanje TOM-a ne bi bilo mogoče, ter še poudaril: »TOM je velika skupnost, ki živi in deluje in se z vsakim letom še širi. Okoli telefona za pomoč otrokom in mladostnikom se je v vseh teh zvrstilo veliko ljudi in spisalo veliko zgodb, tako uporabnikov kot svetovalcev. Najbolj veseli smo, ko se nekdo, ki mu je TOM pomagal v mladosti, vrne k nam kot prostovoljec v želji, da bi tudi sam pomagal drugim.«

otroci in mladostniki

TOM že 34 let vsak dan preko treh kanalov – telefon, klepetalnica in e-pošta – nudi čustveno oporo otrokom in mladostnikom, ki se v procesu odraščanja srečujejo z različnimi vprašanji, dilemami ali stiskami.

»Ponosni smo, da lahko s programom TOM telefon zares konkretno pomagamo, da lahko otrokom damo upanje in jih usmerimo na pot do rešitve težav. Vendar bi si želeli, da bi se na TOM pretežno obračali s tematikami, ki so tipične za odraščanje, kot so ljubezen, telesni razvoj in spolnost, in ne z zares težkimi stiskami, povezanimi z nasiljem, strahovi, boleznimi, kot se to dogaja v zadnjem času …,« je izpostavila Breda Krašna, generalna sekretarka ZPMS, in nadaljevala: »Na ZPMS se bomo še naprej trudili, da bo TOM telefon vedno na voljo otrokom in mladostnikov, v družbi pa si moramo vsi odrasli prizadevati, da bodo otroci odraščali v varnem in spodbudnem okolju, saj je to naša odgovornost!«

otroci in mladostniki