Finančno ministrstvo ocenjuje, da bo povišanje trošarin na tobačne izdelke prineslo približno 7,8 milijona evrov dodatnih prihodkov na letni ravni (v povprečju okoli 650.000 evrov mesečno), medtem ko se bodo maloprodajne cene cigaret v povprečju zvišale za približno dva odstotka.
Povišanje trošarin na tobačne izdelke
Z današnjim dnem so se trošarine na vse glavne kategorije tobačnih izdelkov povišale za 2,2 odstotka v primerjavi z lanskim stanjem.
Pri prejšnjem povišanju trošarin (1. junija lani) je finančno ministrstvo zabeležilo, da se je cena škatlice navadnih cigaret povišala za približno 1,5 odstotka. Letos pa bodo potrošniki na tobačne izdelke odšteli v povprečju dva odstotka več, kar je verjetno odziv na dvig cen surovin in temeljna usmeritev zdravstvene politike, s ciljem postopno zmanjševanja tobačne potrošnje.
Prvo zvišanje trošarin na alkohol v več kot desetih letih
Za razliko od tobačnih izdelkov, kjer trošarine redno sledijo evropskim direktivam in so se lani že zvišale, so se slovenske trošarine na alkoholne pijače podražile prvič po več kot desetih letih. Z novim ukrepom so trošarine za alkohol in alkoholne pijače povišane za sedem odstotkov. To potezo sta na skupni novinarski konferenci utemeljila finančni minister Klemen Boštjančič in ministrica za zdravje Valentina Prevolnik Rupel, pri čemer sta izpostavila, da alkohol predstavlja enega ključnih javnozdravstvenih problemov. Cilj dviga trošarin je namreč zmanjšanje dostopnosti poceni alkohola in s tem boljša preventiva pred prekomerno alkoholiziranostjo, ki vodi v številne zdravstvene, socialne in gospodarske posledice.
Vpliv na male pivovarje in odzivi industrije
Male pivovarje čaka precejšnje kreativno prilagajanje. Zaradi evropske direktive so jim v Sloveniji doslej znižali trošarino na pivo za 50 odstotkov glede na nacionalno določeno tarifo. Kljub tej ugodnosti pa sedanja povišanja pomenijo, da bodo mali proizvajalci na leto odšteli v povprečju dodatnih 700 evrov trošarin. Posledično bodo morali bodisi znižati razpoložljiv obseg proizvodnje bodisi dvigniti maloprodajno ceno – pri čemer je minister Boštjančič pojasnil, da bi se, če bi se celotni dvig trošarine prenesel na potrošnika, pollitrski vrček piva za male pivovarje dražil za dodatnih 1,3 centa.
Male pivovarje žalostijo, da je bila trošarina na pivo v Sloveniji že doslej med višjimi v regiji, saj so včasih za enako količino proizvoda odšteli več kot pivovarji na Hrvaškem ali v Avstriji. S sedanjim zvišanjem opozarjajo, da pitje “lokalnega” piva ni več dovolj konkurenčno, kar lahko povzroči odliv kupcev h konkurenci ali celo grozi zaprtju manjših obratov. Po njihovem mnenju bi morala država v času oživljanja turistične sezone in podpore lokalni kulinariki razmisliti o dodatnih ukrepih, s katerimi bi omilila finančni pritisk na mala podjetja.