Astrid in Ane Mearsk, sestrski plovili danskega ladjarja, sta skupaj z nekoliko manjšo kontejnersko ladjo Lauro prvi tovorni ladji na svetu, ki ju poganja biometanol. Kot je na nedavnem sprejemu v Kopru povedal direktor družbe Maersk za države Vzhodne Evrope Ivić Vodopija, so trenutno edini ladjar na svetu, ki je naredil ta pomemben korak v smeri podnebnega prehoda: »Do leta 2040 želimo doseči, da bo celotna flota 750 ladij plula na okolju prijaznejši način. Do prihodnjega leta se bo prvim trem ladjam, pridružilo še 15 dodatnih. Gre za ključni mejnik na naši poti k razogljičenju pomorskega prometa.«
Odločitve za prehod k alternativnim, zelenim gorivom, imajo tudi v ladijskem prevozu številne pozitivne multiplikativne učinke. »Z ukrepi, ki jih v našem pristanišču izvajamo, smo že v preteklih letih znižali neposredne izpuste in vplive našega delovanja. Zelene zaveze, ki so jih sprejeli naši poslovni partnerji, med njimi tudi ladjar Maersk, pa so tisti, ki prinašajo vidne učinke, saj pomembno prispevajo k nižjim emisijam in manjši obremenitvi lokalnega okolja,« je povedal član uprave Luke Koper Gregor Belič.
Pospešeno v smeri trajnostne odličnosti
Trajnostni razvoj in zelena prihodnost sta zavezi, ki ju je Luka Koper opredelila kot prioriteto v novem strateškem poslovnem načrtu. Že pred leti so se lotili elektrifikacije delovne mehanizacije, številne izmed strojev so tako nadomestili z električnimi, ki so okolju najbolj prijazni. Z gradnjo sončnih elektrarn na strehah skladišč so pomemben premik naredili tudi v smeri samooskrbe z obnovljivimi viri energije ter večje energetske neodvisnosti. V letošnjem letu so na strehah skladišč namestili tri fotonapetostne elektrarne s skupno močjo 4,2 MW, ki se uvrščajo na prvo mesto po proizvedeni moči v regiji in med večje v Sloveniji. Iz sončne svetlobe bodo na ta način proizvedli 4.383 MWh čiste energije letno, kar bo na podlagi izračunov zadostovalo za približno 15 % samooskrbe glede na trenutno porabo električne energije. Največji projekt, s katerim bo Luka Koper konkretno zakorakala v smeri podnebnega prehoda, pa je eletrifikacija obal. Ta bo po letu 2029 omogočila postopen priklop tovornih ladij na elektriko neposredno z obale. S tem bodo med drugim znižali hrup in vibracije, ki jih povzroča delovanje ladijskih motorjev ter izboljšali kakovost bivanja bližnjih stanovalcev.
Zelena prihodnost je odgovornost celotne skupnosti
Prihod ladje Astrid Maersk po besedah državnega sekretarja na Ministrstvu za infrastrukturo mag. Andreja Rajha orje ledino na področju nižanja emisij pomorskega prometa na relaciji Azija – Evropa, »Luka Koper s svojo geostrateško lego nudi najkrajšo in najboj ekonomično pot za blagovne tokove. Prihod prve ladje na zeleni metanol je rezultat skupnih prizadevanj in sodelovanja z inovativnimi partnerji, s katerimi delijo skupno vizijo zelene in trajnostne prihodnosti našega pristanišča.«
»Vsa lokalna skupnost in vsi, ki skrbimo zanjo, smo tisti, ki nam je mar za čim bolj kakovostno življenje naših prebivalcev. Lokalna skupnost se trudi, veliko truda vlaga tudi Luka Koper, skupaj z vso pristaniško skupnostjo,« je podporo ob tej priložnosti izrazil tudi župan Mestne občine Koper Aleš Bržan.
Ladja Astrid Maersk pluje na liniji AE12, ki povezuje Azijo in Evropo. V koprsko pristanišče je prispela iz Port Saida v Egiptu, pot pa nadaljevala proti Trstu (Italija), Tangerju (Maroko) in Singapurju. Izdelana je bila v južnokorejski ladjedelnici Hyundai Heavy Industries, krst pa je doživela v japonski Jokohami. Splovljena je bila v začetku leta, svoje rezervoarje, kapacitete 16.000 kubičnih metrov, pa je prvič napolnila v Šanghaju. Z enim polnjenjem lahko premaga 41.400 kilometrov dolgo pot od Šanghaja do Kopra in nazaj.