Stalna praksa je postala, da ob močnem vetru za ves promet zaprejo predor Kastelec v smeri Ljubljane. Na DARS smo povprašali, zakaj je vsakič znova treba zapirati predor in ves promet usmerjati na vzporedno regionalno cesto ter kako to, da se običajno zapira le predorska cev iz smeri Kopra proti Ljubljani.
Problematična le cev predora Kastelec v smeri proti Ljubljani
Na DARS so nam pojasnili, da je “vzrok za zaprtje navedene cevi avtocestnega predora zaradi burje v zagotavljanju varnosti voznikov in potnikov ob primeru nesreče ali zastoja v predoru”. Če bi v predoru zagorelo in bi pihalo proti smeri vožnje, bi dim ogrozil vse voznike in potnike, ki bi sredi predora obtičali v svojih vozilih, pojasnjujejo v DARS in dodajajo, da je sicer problematična le cev predora Kastelec v smeri proti Ljubljani.
Gibanje zraka je pomembno predvsem ob nesrečah
“Gibanje zraka se v predorih zagotavlja v smeri vožnje. To je pomembno predvsem ob nesrečah. Če namreč v predoru zagori avto, se ves preostali promet pred njim lahko varno umakne iz predora, promet za njim pa obtiči v predoru. Če bi v predoru veter pihal proti smeri vožnje, bi lahko dim in ogenj hitro zajela vse ujete potnike in voznike za ponesrečenim vozilom. Če pa veter “vleče” v smeri vožnje, dim odnaša iz predora proti izhodu, kjer ni ne potnikov ne vozil”, pojasnujejo v DARS.
Največ ventilatorjev ima ravno predor Kastelec
Kot so nam še pojasnili, so v avtocestnih predorih nameščeni veliki ventilatorji, s katerimi inteligentni transportni sistemi (ITS) in nadzorniki prometa zagotavljajo stalno strujanje zraka v smeri vožnje. V primorskih avtocestnih predorih pa ima največ ventilatorjev ravno cev predora Kastelec proti Kozini, in sicer štiri pare na vhodu in tri na izhodu. “Z ventilatorji bi v primeru požara v sosednji cevi zagotavljali tudi nadtlak v neproblematični cevi predora, po kateri bi se prebijali reševalci ali umikali ujeti potniki v goreči cevi”, dodajajo.
Ko ima burja premočan vpliv, je treba predor popolnoma zapreti
“Na Primorskem se ob takih razmerah in ob taki legi predorske cevi z ventilatorji lahko premaguje tudi burjo, seveda dokler je to možno. Ko pa začnejo ventilatorji izgubljati boj z burjo, je treba zaradi varnosti prometa najprej omejiti hitrost v predoru na 60, nato pa na 40 kilometrov na uro. Ko pa ima burja premočen vpliv na ventilatorje, pa je treba predor popolnoma zapreti za ves promet”, so nam pojasnili in k temu dodali: “To se zgodi, ko je v petnajstih minutah v predoru trikrat izmerjena hitrost vetra najmanj osem metrov na sekundo (28,8 km/h) v napačno smer ali ko v je petminutnem intervalu povprečna hitrost v cevi najmanj pet metrov na sekundo (18 km/h) v napačno smer.”