V potrošniškem centru, ki deluje pod okriljem gospodarskega ministrstva, so pred črnim petkom pripravili več nasvetov za varnejše nakupovanje.
Prvi se nanaša na nakup izdelkov, ki so trajni in se ne pokvarijo takoj. “V Evropi velja zakonska garancija tudi za znižano blago. To pomeni, da ste v primeru okvare sušilnika za lase ali kateregakoli drugega izdelka do dveh let po nakupu upravičeni do zamenjave ali vračila denarja,” so v centru zapisali v današnjem sporočilu za javnost.
Pomembno se je po njihovih navedbah tudi zavedati, da za spletne nakupe velja rok za vračilo. “Ne glede na to, ali gre za hlače ali slušalke, je treba poskrbeti, da se vam popolnoma prilegajo. Zato lahko v 14 dneh vrnete kupljeno blago, ne da bi vam bilo treba navesti razlog,” so zapisali. Če je vrnjeno blago prekomerno rabljeno, se lahko po njihovih besedah ustrezno zmanjša vračilo kupnine. Nekaterih izdelkov, kot so hitro pokvarljivo blago in personalizirani izdelki, pa morda ni mogoče vrniti.
“Zaupanja vredna spletna trgovina ponuja več kot le plačilo vnaprej,” se glasi tretji nasvet. V potrošniškem centru tako pri trgovinah, ki ponujajo le predplačila, svetujejo previdnost. Sicer pa evropska zakonodaja določa, da se za splošno uporabljene načine plačila, kot so kreditna kartica, direktna obremenitev SEPA in bančno nakazilo SEPA, ne sme zaračunavati dodatnega nadomestila, so navedli.
Potrošnikom sami priporočajo plačilo s kreditno kartico, saj je mogoče v tem primeru nepooblaščene transakcije preklicati, in sicer tako, da se uporabi postopek vračila plačila, ki rešuje težave, kot so goljufije in napačni ali podvojeni stroški. “Najprej poskusite rešiti težavo s trgovcem, če pa to ne uspe, se obrnite na svojo banko in sprožite postopek vračila plačila,” so pojasnili v sklopu četrtega nasveta.
Kadar je ponudba predobra, da bi bila lahko resnična, pa je mogoče, da trgovina opravlja dostavo neposredno od dobavitelja, ki je zakonita, a ima lahko negativne posledice za stranke, so zapisali v nadaljevanju. Izdelki običajno prihajajo z daljnega vzhoda, kar lahko povzroči zaplete v primeru vračila. Poleg tega morda ne ustrezajo vedno evropskim zdravstvenim in kakovostnim standardom ter lahko prinašajo tveganje, so pojasnili.
Šesti nasvet potrošniškega centra se medtem nanaša na ravnanje ob taktiki pritiska, da je izdelek “skoraj razprodan”. “Te manipulativne trženjske strategije so znane kot ‘temni vzorci’ in so zasnovane tako, da vplivajo na vas ter vas prisilijo k hitremu nakupu /…/. Če je izdelek res razprodan, ne pozabite, da so primerljive ponudbe morda na voljo tudi drugje,” so podčrtali v centru.
Črni petek sicer po navedbah te vladne potrošniške organizacije pogosto simbolizira pretirano potrošnjo, potrošniško kulturo in povečane emisije CO2 zaradi pošiljanja na spletu kupljenega blaga, in je posledično “črn dan za okolje”. Zato je njihov splošni nasvet vezan na sporočilo, da “z vsakim izdelkom, ki ostane na polici, pridobita tako okolje kot vaša denarnica”.