Ceste v slovenski Istri so iz leta v leto večja mora prebivalcev in obiskovalcev Istre. Promet je gostejši, zastoji vse daljši, in nič ne kaže, da bi bilo naslednjih nekaj let drugače. Državna administracija in Dars imata toliko težav pri pripravi osnovne dokumentacije, da Istrani to zamudo že primerjajo s sabotažo. Hrvaška Istra je že zdavnaj zgradila svoj cestni »ipsilon«, slovenska država pa že Vlada je leta 2013 potrdila izbiro trase tranzitne ceste v Istro (Koper – Šmarje – Dragonja). Novembra 2016 je bil razgrnjen in obravnavan osnutek DPN. Po treh letih pa Dars še zmeraj pripravlja strokovne podlage, s pomočjo katerih bodo šele pripravili stališče do pripomb s tedanje javne razgrnitve. Ko bodo ta stališča do pripomb iz razgrnitve sprejeli, bodo dopolnili idejni projekt in ostale strokovne podlage, nato bodo dopolnili še DPN in javnost vnovič seznanili s spremenjenimi rešitvami. Zatem bodo vnovič pridobili mnenja vseh nosilcev urejanja prostora in šele potem bodo izdelali nov predlog DPN, za katerega bo morala vlada sprejeti uredbo. Z ministrstva za okolja so nam pojasnili, da se zatika že pri iskanju novih površin za odlaganje viškov materiala in da Dars naroča izdelavo dodatnih strokovnih podlag za njihovo umestitev v prostor. Posebej zahtevno je bilo usklajevanje posegov na kmetijskih zemljiščih, usklajevanje zaradi vplivov na naravo in vode ter varstva okolja. Veliko preverjanja in nove strokovne podlage je terjala pripomba koprske občine, da naj se del trase mimo Šalare skrije v vkopu ali z nadkritjem. Darsovo naročilo strokovnih podlag je v zaključni fazi, tolaži MOP.
Popraviti šmarsko traso Koper – Dragonja
Župani štirih obalnih občin so se po večletnih usklajevanjih nedavno le dogovorili, da tranzitne ceste nima smisla voditi skozi dva krajinska parka (strunjanski in sečoveljski), skozi Strunjan in Lucijo do Sečovelj, pač pa je treba dati absolutno prednost cesti Koper – Šmarje – Dragonja. Za ta namen so najeli priznanega urbanista in profesorja Janeza Koželja, ki je septembra skupaj s sodelavci pripravil nekaj rešitev, vendar so mu župani dali še nekaj tednov časa za dopolnitve. Kaže, da so dokončno zavrnili možnost, da bi povsem na novo začeli pripravljati predlog trase, znane kot Jakomin – Zajčeva trasa, po kateri bi tranzit vodili skozi tunel Markovec in jo z izolske obvoznice speljali pod Baredi do doline Drnice oziroma do Dragonje. Tak predlog so že pred štirimi leti preverili in ovrgli v pristojnih državnih službah zaradi preozkega predora Markovec, pri razcepu Izola ne bi bilo mogoče zagotoviti predpisanih minimalnih razdalj med priključki in razcepi. Poleg tega bi ves tranzit dodatno vodili skozi sam Koper, med starim mestnom jedrom, Bonifiko in Semedelo.
Ostali so pri zahtevi, da je treba potek cestne trase Koper – Šmarje – Dragonja popraviti predvsem pri naselju Šalara (cesto skriti in preprečiti moteče vplive na naselje), opustiti načrtovan bencinski servis in avtocestno bazo, pod šmarskim križiščem zgraditi daljši predor in namesto 62 hiš porušiti le nekaj hiš.
Ker država tako zavlačuje pripravo gradnje ceste proti Dragonji, je želel prejšnji župan Boris Popovič že pred tremi leti doseči, da bi čim hitreje rekonstruirali obstoječi del Šmarske ceste med Slavčkom in Cimosom. Morali bi zgraditi nove priključke, viadukte, nadvoze, vkope, s čimer bi v največji možni meri na obstoječi cesti ločili tranzitni promet od lokalnega. A tudi pri tej, hitreje izvedljivi različici šmarske trase, za katero so predvideli 21,5 milijona evrov (večino denarja bi prispevala Dars in Direkcija RS za infrastrukturo) se zapleta. Naročilo za izbiro projektanta bo občina Koper morda razpisali prihodnji mesec. Dela pa se pred koncem 2020 ne morejo začeti.
Bodo Koper iz glavnega v Istri (Capodistria) preimenovali v zamašek Istre (Tappodistria)?
Boris Šuligoj