Deponija na črno na Drugem tiru? AAG pristojne prijavil inšpekciji

V aprilu 2023 so gradbeni delavci drugega tira pričeli z navažanjem izkopanega apnenca iz tunelov drugega tira na zaključeno in končano površino deponije Bekovec v nasprotju z gradbenim dovoljenjem, trdijo v okoljski organizaciji Alpe Adria Green. Deponija na črno je zato postala predmet inšpekcijske obravnave.

Deli novico s tvojimi prijatelji

Člani AAG so opozorili, da v zadnjih osmih mesecih navažajo velike količine izkopanega odpadnega materiala iz delovišč drugega tira Divača Koper na področju Bekovca pri Črnem Kalu, zato je organizacija Alpe Adria Green 12. februarja tam izvedla Eko Patruljo AAG.

Šlo naj bi za “začasno deponijo” lomljenca apnenca iz tunelov drugega tira in različni granulati apnenca mletega lomljenca na portalu T2 Koper in flišnega materiala.

Ugotovili, da je začasno odlagališče deponija na črno

Eko Patrulja je ugotovila, da za deponijo pristojni nimajo gradbenega dovoljenja, ne preprečijo prašenja na nedovoljenem “začasnem odlagališču v Bekovcu” ter za redno vlaženje in čiščenje manipulativnih površin na gradbišču in na javnih cestah v bližini Bekovca. Da ni zaščite deponije z gradbeno ograjo, v času deževja pa so površine javnih cest umazane tako, da se ne vidijo ločilne črte in oznake ob vozišču ter da na deponiji Bekovec shranjujejo tudi razne betonske opaže in ostali tehnični material (naoljeni kovinski material in podobno).

Navoz gradbenih odpadkov iz delovišč drugega tira opravljajo delavci podjetja Yapi Merkezi in Kolektor d.d. s soglasjem investitorja 2TDK d.o.o.. “Investitor in izvajalci nimajo ustreznega gradbenega dovoljenja za dodatno navažanje materiala po zapolnitvi deponije Bekovec (cca 900.000m3 742.000 + 150.000), – tako imenovane začasne deponije materiala nad 1.000 kubičnih metrov,” navajajo v AAG, kjer pravijo, da navažanja materiala ogrožajo varnosti in zdravja ljudi v zaselku Katinara v Črnem Kalu. Dodajajo, da monitoringi niso javno dostopni, zato so javnosti neznani podatki o količini prahu, vsebnosti MP 10, MP 2,5, vibracij in ostalo.

Zaradi navedenega so Investitorja  2TDK  ter Pogodbena izvajalca del na odseku proge drugega tira Divača – Črni Kal prijavili inšpekcijskim službam.

V obrazločžitvi so v AAG zapisali: V aprilu 2023 so gradbeni delavci drugega tira pričeli z navažanjem izkopanega apnenca  iz tunelov drugega tira na zaključeno in končano površino deponije Bekovec v nasprotju z gradbenim dovoljenjem. Material nalagajo na že postavljeni  dokončani plato deponije Bekovec na levi strani krniškega potoka (Pogodbo o navozu materiala v deponijo Bukovec je imelo podjetje Kolektor.

Z navozom fliša in ostalega materiala končali v maju 2023) Iz podjetja  Yapi Merkezija so v mesecu aprilu obvestili predstavnike zaselka Katinara (Črni Kal) o namenu navažanja v začasno skladiščenje gradbenih odpadkov za daljše obdobje. Vaščani so nasprotovali začasnemu skladiščenju izkopanega lomljenca iz tunelov. Menili so, da niso tisti, ki o tem odločajo. Na začetku so navažali samo lomljenec apnenca, nato pa pesek in ostale produkte kamenja lomljenca iz portala T2 – Koper. V poletnem času 2023 pa so navozili opaže in ostalo konstrukcijsko opremo za izdelavo tunelov.

V mesecu november so pričeli z dodatnim navažanjem laporja na levem bregu krniškega potoka nizvodno od deponije kamenja in peska – drobljenca.

Po nestrokovni oceni je deponija kamenja in peska v količini najmanj 100.000 m3 ali več in laporja v skupni količini najmanj 50.000 m3 ali več.

Z navažanjem materiala na deponijo Bekovec, posebno z granulatom kamenja in kamenjem se povzroča dvigovanje prahu in s tem ogroža varnost in zdravje okoliških prebivalcev. Delavci podjetij in investitor pa ne poskrbi, da je začasna deponija redno vlažena in ne počisti manipulativnih površin na delovišču in javnih cestah. V tem času prebivalci opažajo večje količine prahu peska v svojih stanovanjih. Občutljivi prebivalci v okolici pa na draženje oči in pljuč značilno za prah.

Poročilo o vplivih drugega tira na okolico za deponijo Bekovec ne govori o začasnem skladiščenju izkopanega materiala ampak o trajnem vnosu viškov materiala.

Dne 9.10.2019 je bilo na vprašanje o dostopu do informacij javnega značaja članu vasi Črnega Kala s strani družbe 2TDK odgovorjeno, da deponija Bekovec, je deponija za stalni vnos viškov materiala, katere površine se po končanih gradbenih delih re kultivirajo v kmetijske površine in vrnejo lastnikom; strma pobočja se pogozdijo z avtohtonimi vrstami drevnine. Navedena lokacija ni namenjena začasnemu deponiranju in predelavi za ponovno uporabo na trasi drugega tira.

V načrtu gospodarjenja z gradbenimi odpadki v gradbenem dovoljenju ni predvideno, da na lokaciji Bekovec se začasno skladiščijo viški materiala saj predvideva na 14 lokacij na tako imenovanih gradbiščnih platojih  in prav tako ne v Strokovni študiji možnih lokacij za uporabo viškov materiala, ki nastanejo pri gradnji predorov drugega železniškega tira Divača Koper.

Istočasno lahko ugotavljamo, da tudi na drugih območjih so divja odlagališča viškov materiala, ki niso v skladu z gradbenim dovoljenjem in okoljevarstvenem soglasju. Predlagamo pregled vseh začasnih odlagališč na področju gradbišč drugega tira.

V skladu z 1. odstavkom 24. člena Zakona o inšpekcijske nadzoru prosimo, da nas kot vlagatelja  obvestite o svojih ukrepih najkasneje po opravljenem nadzoru in sprejetem zadnjem ukrepu oziroma ustavitvi postopka.

Krajani tamkajšnjih vasi so sicer opozorili tudi na hrup, ki ga je povzročala izgradnja predorov na trasi drugega tira.

Miniranje razburja!

Miniranje so krajani občutili tako, da so najprej slišali bobnenje in tresenje tal v zaporedju cca od 5 do 1o sekund. Posebno se je to občutilo v nočnem času med 22.00 in 6.00 uro. Miniranje se je izvajalo cca 4 krat dnevno in sicer dvakrat ponoči in dvakrat čez dan. Miniranje jih je vznemirjalo in tako poseglo v njihovo telesno in duševno celovitost, zaradi teh dejstev pa so se v AAG odločili, da kršitve prijavijo Inšpekciji za energetiko in rudarstvo RS in obvestijo o tem vlado RS kot ustanoviteljico in edino družbenico družbe 2TDK d.o.o.