Matevž Lenarčič in ekipa so namreč ugotovili, da je na območju zahodnega Balkana ponekod stanje slabše kot v Pekingu, New Delhiju in Mumbaju. Onesnažen zrak, na svetovni ravni, v povprečju povzroči od 7 do 8 milijonov prezgodnjih smrti. Na območju zahodnega Balkana pa je stanje še toliko bolj zaskrbljujoče, saj po nekaterih znanstvenih ugotovitvah onesnažen zrak povzroči eno od desetih smrti.
Kako so v resnici onesnažena posamezna območja, kakšna je razlika med meritvami na tleh in v ozračju ter kateri so glavni viri onesnaževanja zahodnega Balkana, sta v prvi polovici leta s pomočjo meritev ugotavljala znani slovenski letalec in raziskovalec podnebnih sprememb Matevž Lenarčič in dr. Griša Močnik, vodja znanstveno-raziskovalne ekipe Grenn Light World Flight.
Kje in kako so merili?
V sklopu te misije je Lenarčič meritve opravil z letalom Advantic WT-10 Research, ki je bilo opremljeno s številnimi merilnimi instrumenti. Nad območjem Bosne in Hercegovine so bile meritve opravljene nad Banja Luko, Zenico, Sarajevom, Tuzlo in Ugljevikom; v Srbiji pa je Lenarčič letel nad Beogradom, Obrenovcem, Valjevom, Užicami, Čačkom, Kraljevom, Kruševcem in Kragujevcem.
Zaskrbljujoče ugotovitve
Sarajevo, največje in glavno mesto Bosne in Hercegovine z več kot 400.000 prebivalci, se nahaja v kotlini ob reki Miljacki v vzhodnem delu države. Je eno od mest z najbolj onesnaženim zrakom na svetu. Vrednosti onesnaženja zraka so včasih desetkrat višje od mejnih vrednosti v EU. Za ljudi s kroničnimi boleznimi dihal so tam zimski meseci pravi pekel. Zato so meritve izjemnega pomena, da se bodo morda nekoč razmere spremenile, so prepričani v ekipi.
Tudi v Beogradu so vzroki za slab zrak podobni kot v Sarajevu. Po mestu se vozi okoli 400 tisoč starih avtomobilov z motorjem »evro 3«, v celotni Srbiji pa kar 800 tisoč takšnih avtomobilov. Glavnino, kar 75 odstotkov onesnaženja zraka, pa so lani po uradnih podatkih Agencije za zaščito okolja povzročile male toplarne, ki jih je v vsakem mestu več. Ogromno prispevajo tudi termoelektrarne. Termoelektrarna Kostolac B nedaleč od Beograda ima največ škodljivih izpustov na Balkanu.
Ekipa bo nadaljevala z meritvami tudi v letih 2022 in 2023.