Novi digitalni temelji v pristaniški skupnosti

Miran Bordon, vodja Oddelka za razvoj in EU projekte na Upravi Republike Slovenije za pomorstvo pravi, da se že tretjič vrača na začetek. Najprej je diplomiral s temo vzpostavitve nacionalnega sistema za spremljanje pomorskega prometa in ga  2008 s sodelavci vzpostavil ter povezal s sistemom SafeSeaNet pri Evropski agenciji za pomorsko varnost (EMSA). Popolne prenove je bil sistem deležen  2016, ko je Evropa za nacionalne sisteme postavila višje zahteve,  2025 pa je začetek obdobja, ko se pričenja postopna uvedba koncepta Okolja Evropskega okna za pomorski sektor s ciljem zagotovitve enake izkušnje ob najavah ladij v vseh pristaniščih Unije.

Deli novico s tvojimi prijatelji

Nam lahko poveste, kaj vsebujejo taki sistemi in kaj je bilo do sedaj že postorjenega?

Uprava pri nadzoru pomorskega prometa, spremljanju pristaniškega prometa ter iskanju in reševanju na morju uporablja  sistem nadzora, ki temelji na podatkih senzorjev,  ter sistem, namenjen najavljanju ladij, ki prihajajo v koprsko pristanišče. Sistem nadzora pomorskega prometa prikazuje in shranjuje podatke o poteh ladij  podobno kot sistemi, ki spremljajo promet letal. Vključuje radarsko identificiranje ciljev na morju, video nadzor morja, sisteme za pomorsko radijsko komunikacijo ter podatke številnih meteoroloških postaj.

Ko ladja prihaja v pristanišče, je po evropski, mednarodni in nacionalni zakonodaji  podvržena številnim obveznostim posredovanja podatkov o potovanju, tovoru, posadki, potnikih, varnosti, zdravju, oddaji smeti, ladijskih gorivih ter načrtu poti državnim organom in izvajalcem pristaniških storitev. Določene podatke mora ladja, preko pomorskih agentov, posredovati najkasneje 72 oziroma 24 ur pred prihodom. Uprava  ladjam omogoča posredovanje podatkov preko sistema, namenjenega najavljanju ladij, spletnega portala NEO (Nacionalno enotno okno za pomorski promet). Ta  povezuje sistem SafeSeaNet pri agenciji EMSA, e-carine, Schengenski sistem nadzora oseb in druge elektronske sisteme.

Sedanji sistem poročanja bo do 2027 prilagojen konceptu Okolja Evropskega okna za pomorski sektor (EMSWe), ki ga predpisuje Uredba (EU) 2019/1239.

 

Katere  so bistvene novosti, ki jih prinaša Okolje Evropskega okna  pomorskemu sektorju za deležnike v pristanišču?

Prehod na EMSWe narekuje enotno elektronsko posredovanje podatkov in dokumentacije. V izvedbeni evropski zakonodaji so določena usklajena pravila za zagotavljanje informacij,  potrebnih ob postankih v pristaniščih, tako da se isti nizi podatkov lahko sporoči samo enkrat pri vstopu ladje v državo EU in na enak način vsakemu nacionalnemu enotnemu oknu za pomorski sektor. Za izvedbo poenotenja so bili sprejeti številni izvedbeni in tehnični predpisi, standardi ter vzpostavljene skupne storitve pri agenciji EMSA.

Uprava bo na novo uvedla skupni evropski vmesniški modul za medsistemsko izmenjavo podatkov z deklaranti (ladjarji, pomorskimi agenti, podatkovnimi posredniki), zagotovila čezmejno poslovanje za subjekte iz tujine in prilagodila spletni vmesnik za najavljanje ladij ter vzpostavila številne povezave med sistemov med državnimi organi in deležniki pristaniške skupnosti. To jesen bo Uprava, skupaj z deležniki, pričela z načrtovanjem izvedbe sprememb in prilagoditev informacijske infrastrukture na Državnem računalniškem oblaku.

Kateri  vaši  cilji še potekajo  sočasno s projektom prilagoditve konceptu Okolja Evropskega okna za pomorski sektor?

Da lahko optimalno razvijamo storitve za pristaniške deležnike, moramo biti širše vpeti v institucionalno in projektno sodelovanje. Pri vzpostavitvi Okolja Evropskega okna za pomorski sektor sodelujemo z Nizozemsko, Španijo, Švedsko, Finsko in Italijo v projektu SEMAS-EMSWe v okviru EU programa Instrument za povezovanje Evrope 2021-2027 – promet, institucionalno pa se naslanjamo na agencijo EMSA, kjer smo njihov partner pri razvoju skupnega okolja za izmenjavo informacij. To širino želimo ohraniti in razvijati ter podpirati področja varnosti plovbe, varovanja morja, regionalnega sodelovanja in prenosa znanja in veščin s področja pomorstva. V prihodnosti si želimo s sofinanciranjem EU izvesti tudi kakšno investicijo na področju pomorskih objektov in infrastrukture.