Saga TZP – bi se morala politika umakniti?

Na članek Borisa Šuligoja o portoroškem turizmu in iskanju novega direktorja Turističnega združenja Portorož se je odzvalo tudi nekaj nekdanjih zaposlenih v portoroškem turizmu. Nekatere, ki so še danes močno vpeti v to področje, pa smo prosili za komentar in mnenje.

Deli novico s tvojimi prijatelji

Predhodnik aktualnega v.d. direktorja v odhodu Aleksandra Valentina Igor Novel je v Facebook komentarju na članek zapisal, da »se zelo strinja, da bi moral TZP, ki aktivno sodeluje z gospodarstvom, biti podaljšana in svetovalna roka občini za razvoj in promocijo turizma in da dokler bodo želeli občinski svetniki, ki nimajo primernega znanja, voditi turizem in ukrepati brez nekih strokovnih podlag, se turizmu v tej občini slabo piše.« Zapisal je še, da je bil kot direktor TZP v mandatu župana Petra Bossmana zadovoljen. Dobivala naj bi se enkrat mesečno, se pogovarjala, »skupaj naredila diagnozo in nato je izdal recept«, je slikovito zapisal in dodal, da so skupaj izpeljali veliko dobrih projektov in da je bilo lepo delati v takem duhu.

Da se nekoč občinska politika ni vmešavala v delo na področju turizma, je v enega od komentarjev zapisala tudi nekdanja direktorica Avditorija Portorož Jana Tolja. »Veliko je bilo usklajevanj in dogovarjanj. S celotnim usklajenim programom smo prišli na občino, pogajali se za sredstva in ko smo to dogovorili, se nihče iz politike ni vmešaval v dogovorjeni program. Danes pa vsak , ki ima pet minut, je specialist za vse, posebno za turizem in zato smo tam, kjer smo«, kritično ugotavlja Tolja.

Podobno stališče sodeč po komentarju na Facebooku zastopa tudi Irena Dolinšek, ki – kot je zapisala –  je delala še v času Obalno kraške poslovne turistične skupnosti, ki je po njenih besedah usklajevala programe in promocije ter nastope na tujih trgih najkasneje do septembra za naslednje leto. »Predvsem je bila izven hotelska ponudba v kraju tisti dejavnik največje in najcenejše promocije in zato potrošnje v kraju«, je zapisala in ob tem dodala, da »polne sobe še ne kažejo na rezultat turističnega dohodka kraja«. Množica manjših dogodkov, objavljanih v zadnjem hipu je po njenem znak neznanja. »Srečno bodočemu vodstvu TZP, pa pustite jih delat«, pravi Dolinškova in doda, da je »občina tista, ki mora osvestiti hotelske hiše, da delajo v kraju, brez katerega jih ne bi bilo«.

V odzivih na članek se je oglasil tudi nekdanji direktor TZP Jadran Furlanič, ki meni, da bi izbiro direktorja politika morala prepustiti stroki. V telefonskem pogovoru je dodal še, da je za dobro delovanje izjemno pomembno dobro sodelovanje med TZP-jem, občino in turističnim gospodarstvom. Po njegovih besedah je osnovna vloga TZP jasna – to je predvsem promocija destinacije, »izvajanje programov pa lahko opravlja Avditorij ali katera druga organizacija«, dodaja Furlanič.

Poklicali smo tudi dolgoletnega direktorja TZP Ivana Siliča, ki se spominja še začetkov 80. let, ko so istrske in kraške občine delovale še pod skupno destinacijsko organizacijo. Meni, da bi vsaj štiri občine Piran, Izola, Ankaran in Koper tudi danes morale delovati kot enotna destinacijska organizacija, saj je po njegovih besedah pri destinacijskem managementu »treba iti na široko«. Glede kompetenc, ki bi jih po njegovem moral imeti prvi mož TZP, pa je bil slikovit in za primerjavo omenil mehanika. »Če mehanik ne zna šraufat, tudi avta ne bo nikoli popravil« oziroma če povzamemo njegove misli, je pri tistih, ki delajo v turizmu, zelo pomembno, da se spoznajo na področje turizma.

Pogovarjali smo se tudi z nekaterimi drugimi zaposlenimi v turizmu, katerih stališča so precej enotna. Na čelo TZP bi po njihovem moral stopiti nekdo, ki pozna turistično branžo, ki je v turizmu ali s turizmom povezanimi panogami v preteklosti že delal in nekdo, ki se dobro spozna na področje marketinga.

Matjaž Žnidaršič, ki ima v turizmu dolgoletne izkušnje, meni, da težave izhajajo predvsem iz nerazumevanja osnovnega poslanstva združenja. “Najprej se spomnimo, da je to združenje G.I.Z., t.j. gospodarsko interesno združenje in bi potemtakem morali imeti člani združenja iz gospodarstva ključno besedo o tem, kako bo združenje delovalo in kakšno je poslanstvo tega združenja ne glede na vire financiranja delovanja”, je prepričan. K temu dodaja,  da je osnovna vloga TZP, da v sodelovanju s turističnim gospodarstvom skrbi za promocijo destinacije, ki je po njegovih besedah “nujna konstanta, da bodo namestitvene kapacitete v naši občini dosegale še naprej visoke zasedenosti”.  Kot pravi, vsakoletna visoka zasedenost ni samo po sebi umevna, ampak je v zagotavljanje obiska vloženega ogromno dela. ” Zato tudi apel, da zaupajmo stroki, da vodi politiko promocije in razvoja turistične ponudbe Portoroža in Pirana in se vzdržimo vseh drugih parcialnih in individualnih interesov, karkoli že ti so”, jasno poudarja Žnidaršič.

Kar se tiče vmešavanja politike v izbiro vodstva TZP, je po mnenju številnih, ki so tako ali drugače povezani s turizmom, treba najti konsenz. Imenovanje ne sme biti izključno v rokah politike niti ne sme biti samosvoja odločitev gospodarstva. Bodo torej našli kandidata, ki bo ustrezal vsem tem merilom? Pustimo se presenetiti.