Svet ljudske pobude za sočasno dvotirnost

V ponedeljek je ”Svet LP dpDK” na svojem rednem posvetu razpravljal o aktivnostih, strokovnih podlagah in argumentih glede obratovanja stare železniške proge Prešnica-Koper in o možnostih hitrejše izgradnje dodatnega levega tira oziroma sočasnega dokončanja izgradnje obeh tirov na novi trasi Divača-Koper. Govorili so tudi o povezovanju in sodelovanju s Krajevnimi skupnostmi Črni Kal, Škofije, Dekani, Prešnica, MO Koper in ostalimi občinami slovenske Istre in občino Hrpelje-Kozina ter drugimi zainteresiranimi civilnimi iniciativami.

Deli novico s tvojimi prijatelji

Vladi RS in resornemu ministrstvu je Svet ljudske pobude poslal pobudo, da z ustreznim aktom določi, da se železniška proga Prešnica-Dekani z dnem, ko po novi železniški progi Divača-Koper zapelje prvi vlak, ne uporablja več za tovorni promet, razen v primeru železniške nesreče na novi progi, pod pogojem, da je  transport nevarnih snovi po železniški progi Prešnica-Dekani strogo prepovedan.

Vladi so prav tako posredovali pobudo, da v najkrajšem možnem času stori vse kar je potrebno, da se sprejme nov Zakon, ki bo skrajšal vse postopke za hitrejšo izgradnjo levega tira Divača-Koper (dvotirnost) oziroma, da bo po novem zakonu možna sočasna izgradnja obeh tirov.

Svoje pobude so tudi obrazložili:

Dvotirnost železniške proge Divača-Koper

Dne 23.01.2023 je Vlada RS tudi formalno določila traso drugega-levega tira Divača-Koper (dvotirnost), načrtovalce prostorske ureditve in območje, izdelavo presoje vplivov na okolje, nosilce načrtovanja  investitorja načrtovanja in drugo, kar je potrebno storiti po obstoječi zakonodaji. In prav v tem delu člani ”Sveta LP dpDK” že več let opozarjamo oziroma smo prepričani, da bi lahko pričeli z izgradnjo dodatnega železniškega tira veliko hitreje, če bi z Zakonom skrajšali ali odpravili postopke za pričetek gradnje, ki so sedaj v aktualni zakonodaji zapisani. Do sedaj smo na žalost vseh, ki živimo ob gradbišču nove trase naleteli na, po naši oceni toge birokratske ovire in ne na argumentirano  obrazložitev, da se z novim zakonom ne bi dalo pospešiti ”dvotirnosti”. Odgovori so skorajda vedno enaki: ”Tako pač predvideva zakon”. Seveda! In ravno zato ga je potrebno spremeniti. Za to pa je potrebna politična volja in stroka bo naredila tako, kot bo določeno v zakonu. Spomnimo na Zakon o MAGNA, ki so bili potrebni skoraj identični postopki, pa so vse opravili v dobrem letu. Ali pa Zakona o uravnoteženju javnih financ s katerim so spremenili čez 40 zakonov. Torej se da! Naj samo omenimo to, da se je brez nekih večjih in dodatnih raziskav, našlo rešitev za povečanje najdaljših ”servisnih” cevi na trasi Divača Koper, kar predstavlja že cca 60% levega tira. Torej za samo dodatnih 40% je potrebno delati vse na novo, kot da bi šlo za popolnoma novo območje. Žal ne moremo, da ne pomislimo, da tu niso vpleteni tudi individualni interesi tistih, ki pri vseh teh pripravah dokumentov, načrtovanju, izvedbah itd., sodelujejo.

Pri vsem tem, pa je potrebno opozoriti še na dodatne nepotrebne finančne izdatke za pripravo in izvedbo vseh, po naši oceni nesmiselnih postopkov.

Za nas, ki živimo ob samem gradbišču trase že več kot eno leto pa je izjemnega pomena, da bi bila dvotirnost sočasna. Že dlje časa opozarjamo na prekomerne, velikokrat tudi nezakonite obremenitve prebivalcev in okolja s hrupom (podnevi in v nočnem času), prahom, blatnimi kategoriziranimi cestami, ki jih umažejo tisoči velikih kamionov pa tudi nezakonite zapore lokalnih cest in onesnaženimi lokalnimi vodotoki pa poškodbami na objektih, ki jih gradbinci povzročajo z miniranjem.  Vse to vpliva na zdravje ljudi, jim povzroča škodo na stavbah, onesnažuje okolje. Državljanom Republike Slovenije  je država dolžna z Ustavo in zakonom omogočiti, poskrbeti za zdravo življenjsko okolje (72.čl. Ustave RS).

Železniška proga Prešnica-Koper

Danes javnosti niso več neznanke vse nevarnosti stare dotrajane proge kot je bilo do velikega požara na Kraškem robu leta 2016. Istega leta je bila javnost na posvetu v Dolu podrobno seznanjena z vsemi potencialnimi nevarnostmi in sicer:

-s krhkostjo in konfiguracijo Kraškega roba, proga na samem robu brez zaščite;

-o preseženosti njene zmogljivost in velikimi stroški vzdrževanja;

-o degradaciji območja;

-za vodovarstveno območje vodonosnika Rižana in območja Nature 2000;

-za življenje ljudi pod in ob progo in njihovega premoženja. 

Kakšna potencialna nevarnost pa predstavlja transport nevarnih snovi po tej progi pa nas je seznanil Geološki zavod RS, ki navaja: ”Proga čez ožje vodovarstveno območje izvira Rižane predstavlja eno največjih ogroženosti vodnega vira v primeru razlitja nevarnih snovi na sedanji železniški progi. Posledice bi bile najverjetneje usodne za vodni vir Rižane. Zaradi tega in predvsem visokega tveganja je nadomestitev te železniške proge dolgoročno najboljša rešitev.”

Kako nevaren je transport nevarnih snovi, smo se prepričali ob prevrnitvi vagonov s kerozinom v Dolu leta 2019. Tudi MO Koper je v Oceni ogroženosti leta 2020 zapisala:  ”Veliko potencialno nevarnost predstavlja tranzit nevarnih snovi po prometnicah, ki potekajo preko vodozbirnih območij, ali pa v njihovi neposredni bližini, iz katerih se obalne občine oskrbujejo s pitno vodo.  Železniški nesreči, ki bi imela za posledico iztirjenje vagonov z nevarnimi snovmi, bi lahko sledil potek dogodkov (iztekanje, vžig, eksplozija, požar v okolju, strupen oblak). Obseg nesreče pa bi bil mnogo večji, v primeru da se zgodi na nedostopnem (vodozbirnem) območju bi nesreča dosegla katastrofalne razsežnosti, katere bi še dodatno povečale omejene intervencijske možnosti, saj ni na razpolago ustrezne tehnike niti usposobljenega moštva.  (Vir: https://www.koper.si/wp-content/uploads/2021/07/09-Ocena-ogrozenosti-2020.pdf)