”Zanima jih samo gradnja, čas, stroški in dobiček”

Janko Sever je na svoji Facebook strani povzel dogajanje v zadnjem mesecu dni, ko se intenzivno izvajajo dela na drugem tiru na območju tunela T2 iz koprske smeri. Poudarja, da so bili meščani ”prepričani, da bodo izvajalci uvideli, da obremenitve na življenjsko okolje prebivalcev presegajo mejo dopustnosti!”

Deli novico s tvojimi prijatelji
”Že skoraj mesec dni ponoči in podnevi minirajo v Kraški rob za izgradnjo predora drugega tira nad Gabrovico in Katinaro (spodnji Črni Kal). Nekaj dlje časa pa v Dekanih in Škofijah. Ljudje se pritožujejo, da jim miniranje povzroča škodo na objektih, da jih miniranje v nočnem času zbuja, da gredo zjutraj neprespani na delo, da otroke v nočeh močno grmenje in tresljaji prestrašijo, nekateri so celo menili, da je potres in tako naprej. Taka so namreč sporočila, ki jih krajani pod Kraškim robom pošiljaj po SMS ali na mail predstavniku civilne iniciative in članoma Županove komisije.
No in prejšnji teden je predstavnik MOK sklical sestanek z gradbinci, kjer smo jim predstavili težave z miniranjem, prašnostjo, divjanjem nekaterih kamionov, stalen ropot na gradbišču, škodo, ki jo povzročajo; onesnaževanje okolice z zavrženo plastiko, pranjem betonskih hrušk, vožnjo kamionov po cestah kjer imajo prepoved. Bili smo prepričani, da bodo uvideli, da obremenitve na življenjsko okolje prebivalcev presegajo mejo dopustnosti in da bodo sprejeli našo zahtevo, da prenehajo z miniranjem v nočnem času, ker nam s tem kratijo pravico do počitka in zdravega življenjskega okolja. Ma kje pa! Zelo opravičljivo so sočustvovali in poudarjali naj potrdimo, ker se drugače ne da, ker so vezani na časovnico izgradnje in kar je najbolj nerazumljivo in tudi nerazumsko: ”Mi imamo dovoljenje za miniranje!” Mar je res tako enostavno? Seveda ni. Morda imajo res nekje zapisano, da lahko tudi minirajo vendar to še ne pomeni, da to kar je zapisano v neki odločbi velja tudi če nam s tem povzročajo škodo, če nam kratijo pravico do počitka. V tej naši državi, kakršna že je, so v Ustavi določene človekove pravice, ki se jih lahko omejuje (ne ukine) sam z zakonom. Da se z odloki ne sme omejevati človekove pravice je že večkrat povedalo Ustavno sodišče.
No in ko so gradbinci, minerji in državni nadzorniki in drugi prisotni nehali jamrat, so nam obljubili to kar smo že neštetokrat slišali, da bodo preučili, poskušali, se posvetovali, da nam bodo vedno prisluhnili, da bomo uredili in še kaj takega. Vse to smo že slišali tudi že prej v času gradnje viadukta. Naredijo pa seveda ne nič in jih ljudje in njihove pravice prav nič ne zanimajo. Zanima jih samo gradnja, čas, stroški in dobiček.
No in zato smo se odločili, da javnosti povemo kako država in MO Koper skrbi za ljudi in za njihove ustavne pravice, pa je na medijsko srečanje prišel celo sam generalni direktor ”2-TDK d.o.o.” gospod Hevka. No smo rekli končno nekdo, ki mora skupaj z DRI, kot investitor skrbet, da se ne kršijo predpisi, da se ne kratijo ustavne pravice ljudem. Joj kako smo se zmotili! Tudi on je prisluhnil ko so prisotni krajani naštevali težave, ko so ga prosili naj poskrbi da bodo ponoči lahko spali. Ponovil je nam že splošno znane besede, kako nas razume, kako bodo preučili možnosti, nekajkrat je ponovil prošnjo za razumevanje in na koncu dejal, da oni imajo dovoljenje za miniranje, da je miniranje najhitrejši način, da lahko v roku zaključijo gradnjo in poudaril da, če ne bodo pravočasno končali, bodo ogrozili pridobitev evropskih finančnih sredstev.
In prav zato, smo se odločili, da bomo pravico gradbincev do miniranja preverili pri rudarskem inšpektoratu, pri Vladi RS in pri Varuhu človekovih pravic. Predvsem zato, da nam ne bo kdo očital, da smo mi krivi, ker ne razumemo, da morajo pravočasno končati gradnjo. In na koncu nam bodo še obesili krivdo, ker ne zmoremo potrpeti, ker ne razumemo, da živimo ob gradbišču in je normalno, da ponoči ne spimo, ker ni nič hudega, če nam skorajda podirajo hiše, da je normalno, da imamo v hišah veliko prahu (morda nam bodo svetovali, naj zapremo okna, vlada pa pravi naj zaradi Covida prezračujemo). Sicer pa če imajo vse zakonito urejeno bo to potrdila tudi inšpekcija, Vlada in Varuh.
No vidite drage krajanke in krajani koliko državo, občino, krajevno skupnost skrbijo težave ljudi. Kot član Županove komisije za nadzor izgradnje 2-tira sem večkrat argumentirano opozarjal, da mora MO Koper bolj odločno zaščititi ljudi ob gradbišču nove trase z vsemi pravnimi sredstvi, z avtoriteto Župana in dokazi, ki jih ni malo. Ne, vse po Kreslinovo: ”Nič se ne dogaja”! In potem kot gobe po dežju rastejo neformalna združenja (civilne iniciative), ki se prostovoljno, brezplačno borijo za pravice ljudi, za znosnejše in varnejše življenje, tisti, ki pa so zato plačani, da skrbijo za občanke in občane, ki so za to odgovorni pa govorijo kako zelo dobro sodelujejo z investitorjem, z gradbinci in državo. Ma spoštovani gospodje! Veliko bolje bi bilo, da bi dobro sodelovali z ljudmi, da bi jim zavarovali pravico do zdravega življenjskega okolja in počitka ne pa z gradbinskimi družbami, ki jim je največja skrb rok izgradnje, čim manjši strošek in dobiček. In ravno dobiček bodo ustvarili samo zato, ker ne bodo plačali škode ljudem, ker s tehniko ne poskrbijo da ni prašenja, ker ne poskrbijo, da ni hrupa. Da! Če bi nekoliko več investirali v varnost, v zdravje ljudi in pripeljali nekoliko dražji stroj za vrtanje tunelov in ne bi minirali (kot npr. Markovec pred leti), bi bilo dobička manj. In tako se bogatijo lastniki podjetij, ljudje pa trpijo škodo, da si lahko oni ustvarijo dobičke, ki bodo šli v žepe lastnikom. Tudi poškodovane ceste bomo plačali mi davkoplačevalci ne pa gradbinci, ki jih uničujejo.
Popolnoma enako je tudi na stari dotrajani progi. Tudi tam je civilna družba gonilna sila pri zaščiti pravic ljudi ob progi; vodnega vira; varstva narave; varstva pred požari; varstva ljudi in premoženja. Tudi tu vsi ki uporabljajo nevarno, dotrajano, preobremenjeno progo, ki menda tudi nima obratovalnega dovoljenja, ustvarjajo dobičke (Luka-Koper lani 33-milijonov dobička; Slovenske Železnice leta 2019 52-milijona dobička ; gospodarske družbe …), ljudje ob progi pa strpno prenašajo obremenitve, trpijo škodo, ki jim jo povzroča železniški transport. In kar je najhuje med najhujšim, živijo na izjemno nevarnem prostoru, ki ga ogroža proga po relativno krhkem Kraškem robu. In če se bo zgodilo kaj hujšega bomo morali mi-davkoplačevalci plačati ogromno škodo na premoženju ( o smrtnih žrtvah se ne upam niti zapisati); na popolnoma novi oskrbi z vodo; Sanacijo proge in verjetno še kaj. Dobiček pa bo v žepih drugih.
No vidite in vedite! Zato taka bitka civilne družbe za sočasno dvotirnost in opustitev stare proge takoj ko po novi zapelje prvi vlak. Država nam še ni odgovorila na naš predlog-zahtevek da se proga ukine; MO Koper bi lahko preimenovali v diplomatsko predstavništvo, naši poslanci in poslanke molčijo.
Dobro, da so Novembra lokalne volitve! Verjetno bo veliko hvale kaj vse so naredili. Prav! Toda za ljudi ob progi, mestna občinska administracija in župani pa že od samega začetka (več kot 20 let), skorajda nič.
In zato še enkrat, država mora vrniti Krajevnim skupnostim pristojnosti ki jih je imela, da bodo ljudje lahko sami odločali o svojem življenjskem prostoru in ne tisti tam daleč, ki ga sploh ne poznajo. MO Koper pa naj pred volitvami poskrbi, da bodo tako, kot je že bilo, vsaj dva volilna okraja (podeželje in mesto) za volitve v občinski svet. Sedaj je teoretično lahko iz enega bloka v Semedeli vseh 33 članov občinskega sveta.
Spoštovani, brez zamere, toda tudi mi na podeželju imamo enake pravice kot vsi drugi.”