Ministrstvo za okolje, podnebje in energijo je 30. 7. 2025 objavilo Predlog Uredbe o mejnih vrednostih kazalcev hrupa v okolju, na katerega so se ostro odzvali na ankaranski občini.
Poleg pripomb na predlog so v sporočilu za javnost obvestili, da na območju Ankarana v zadnjem obdobju beležijo:
Povečano število pritožb s strani številnih prebivalcev, ki opozarjajo, da je zadnje dni ponovno zelo moteče nočno delo na terminalu razsutih tovorov (TRT), o čemer naj bi bilo obveščeno tudi vodstvo terminala.
Številne pritožbe glede hrupa, povzročenega ob zabijanju pilotov zaradi gradnje severnega dela prvega pomola.
“V obvestilu Luke Koper, ki ga je prejela tudi Občina Ankaran, je napovedan začetek gradbenih del, ki vključujejo vgradnjo pilotov, predviden obseg in časovni termin, za kar naj bi Luka Koper pridobila tudi okoljevarstveno soglasje. Navedba, da gre za manj motečo tehnologijo, očitno ne drži – zabijanje pilotov je glasno in moteče, kot so ga povzročale zastarele tehnologije. Ob napovedani dinamiki vgradnje do 100 pilotov na mesec in predvidenem obsegu 1750 pilotov, si je težko predstavljati normalno, mirno življenje lokalne skupnosti na obeh straneh zaliva do decembra 2026, ko naj bi se dela zaključila,” so zapisali.
V dokaz so posredovali dva zvočna posnetka, posnet v jutranjih urah v Ankaranu.
Pripombe Občine Ankaran na predlog nove uredbe
Na Občini Ankaran menijo, da razlike med trenutno veljavno Uredbo o mejnih vrednostih kazalcev hrupa iz okolja iz leta 2005 in novim predlogom drastično znižujejo pravice posameznikov, ki želijo živeti v zdravem (nehrupnem) življenjskem okolju, na račun pravic gospodarskih subjektov, povzročiteljev prekomernega hrupa.
Besedilu predloga Uredbe očitajo, da je z izjemo nekaj nebistvenih dodatkov enako besedilu uredbe iz leta 2018, ki ga je Ustavno sodišče razglasilo za neustavno. Postopek sprejemanja Uredbe iz leta 2018 je kot izrazito nasprotujoč načelom integritete in preprečevanju korupcije izrecno izpostavila tudi Komisija za preprečevanje korupcije, so zapisali v sporočilu za javnost.
Po njihovih besedah predlog Uredbe našteva 11 načinov povzročanja hrupa, za katere se ta ne bi uporabljala, kar pomeni, da za te kategorije ne bi bile določene niti zgornje mejne vrednosti hrupa. V to kategorijo so poleg primerov, ki so pravno urejeni z drugimi predpisi, uvrstili tudi hrup v okolju, ki ga povzročajo ladje.
“Taka ureditev je že bila vključena v neustavno Uredbo 2018, a se je izkazalo, da gospodarsko družbo Luka Koper odvezuje krivde glede kakršnegakoli povzročenega hrupa, tako v pristanišču kot na sidrišču. Na ravnanje v nasprotju z integriteto in neupravičeno favoriziranje določenih parcialnih interesov je takrat opozorila tudi KPK,” so zapisali na občini.
Opozorili so še na člen, kjer predlog predvideva drastično povečanje dovoljenih mejnih vrednosti hrupa za nekatere dejavnosti, med katere spada pristaniška dejavnost, ter člene, ki povzročiteljem hrupa omogočajo v celoti in popolnoma opuščati učinkovite ukrepe zoper čezmerno povzročanje hrupa.
“Arbitrarna in zato neustavna je zlasti formulacija o omejitvi dolžnih ukrepov povzročitelja hrupa na »ekonomsko upravičene ukrepe«, saj si lahko ekonomsko (ne)upravičenost ukrepov, skladno s svojimi poslovnimi načrti ter usmerjenostjo k čim manjšim stroškom in čim večjemu dobičku, arbitrarno razlaga kar povzročitelj hrupa sam,” so zapisali.
Strmčnik: Širitev dejavnosti pristanišča gre na račun slabšanja kakovosti življenja občanov
Župan Gregor Strmčnik se od začetkov pobude za ustanovitev samostojne občine Ankaran aktivno in glasno zavzema za kakovostno sobivanje s pristaniščem, ki pa ne sme biti na račun lokalnega prebivalstva in narave.
»Republika Slovenija je najvišji organ, ki mora vedno in na vseh področjih iskati tvorne rešitve, ki zagotavljajo kakovostno življenje in sobivanje vseh državljanov. To pomeni, da tudi ob razvoju gospodarstva in tehnologije nujno, neizpodbitno upošteva pravice in potrebe vseh državljanov. V primeru Luke Koper oziroma njenega vpliva na lokalno okolje je ta vidik redno in kategorično spregledan, širitev dejavnosti pristanišča pa se dogaja na račun slabšanja kakovosti življenja prebivalcev Ankarana kot tudi sosednjega Kopra. Lokalna skupnost ne bo več le opozarjala, uporabili bomo vsa pravna sredstva za zaščito prebivalcev in narave ter omogočanje ustavne pravice do zdravega življenjskega okolja,” je pospremil vložitev predlogov k predlogu Uredbe o hrupu.
Luka Koper: Netočne navedbe, ki zavajajo javnost
V Luki Koper, kjer so prav tako prejeli pripombe Občine Ankaran, odgovarjajo, da gre večinoma za netočne navedbe v zvezi z Luko Koper, ki so zavajajoče za splošno javnost.
“Ob tem menimo, da se vsebina Uredbe in postopek sprejemanja morajo izvajati v za to predvidenih procesih in ne preko medijev, ki žal ne dopuščajo dovolj prostora za konstruktivno obravnavo in podajanje strokovnih stališč,” so zapisali.
Na očitke o pritožbah občanov, so odgovorili, da imajo že vrsto let vzpostavljen sistem njihovega beleženja, ki jih ažurno spremljajo in se nanje vedno odzovejo. Od začetka vgradnje pilotov v juliju so tako prejeli le eno pritožbo, podala jo je družina, ki je v tem času dopustovala v Ankaranu. Drugih pritožb na hrup iz naslova zadevnega gradbišča v pristanišču ne beležijo.
“Hrup iz gradbišča se na določenih delih obale (tako v Ankaranu kot v Kopru) sicer sliši, a to je povsem pričakovano in napovedano. Ključno je, da so bili prebivalci o tem prehodno obveščeni in da ravni hrupa ostajajo znotraj dovoljenih, zdravju neškodljivih vrednosti,” so zapisali.
Ob tem so izpostavili, da so skupaj z izvajalcem del naložbo še pred začetkom gradbene faze predstavili obema občinama (Občini Ankaran in Mestni občini Koper), vključno s časovnim okvirom in tehniko izvajanja vgradnje pilotov. Sledilo je tudi uradno obveščanje javnosti prek medijev.
“Kot smo že takrat pojasnili, se pilotiranje skladno z veljavnim okoljevarstvenim soglasjem in vsemi sprejetimi dodatnimi ukrepi izvaja le ob delavnikih, med 7. in 18. uro,” so poudarili.
Poleg že vzpostavljenega monitoringa prašnih delcev in hrupa na območju pristanišča so za čas gradnje vzpostavili dodatni monitoring hrupa z gradbišča, vibracij in kalnosti morske vode, prilagodili pa so tudi postopek vgradnje pilotov, ki poteka v dveh fazah: piloti se v prvi fazi z uporabo vibracijske tehnike vgradijo do približno 80 odstotkov njihove končne globine, zgolj zadnjih 20 odstotkov predstavlja zabijanje, so pojasnili in dodali, da so na podlagi prejetega dopisa znova preverili in analizirali izmerjene vrednosti hrupa na merilnih mestih, da bi se prepričali, da se dela izvajajo na dogovorjen način.
“Izmerjene vrednosti hrupa so bile nižje od mejnih, potrdili smo tudi, da se vgradnja izvaja samo v že vnaprej napovedanem terminu. Bistveno nižje od dovoljenih so tudi izmerjene vrednosti vibracij, ki nastajajo pri vgradnji pilotov,” so še zapisali v Luki Koper.