Fakulteta za pomorstvo in promet Univerze v Ljubljani je pričela izvajati izjemno zanimiv program, ki vsebuje delo z najsodobnejšimi principi in pristopi, kar jih pozna pomorstvo.
Docent doktor Aleksander Grm iz Fakultete za pomorstvo in promet nam je pojasnil, da je Smart Sea samostojni magistrski študij, ki se razvija v Erasmus plus programu. »Erasmus je evropsko združenje za znanje, v katerem potekajo pedagoške dejavnosti, izmenjave študentov, izmenjave profesorjev in s tem tudi možnosti oblikovanja različnih projektov. Eden od takih je izdelava novih programskih usmeritev, novih študijskih programov, ki vključujejo interdisciplinarnost ter širšo evropsko povezavo. Na podlagi tega smo postali partner v projektu Smart Sea,« pove.
Kaj to pomeni? Docent doktor Grm poudari, da je v vsaki pomorski dejavnosti poleg storitve tudi nadzor. »Najprej bi izpostavil nadzor varnosti, saj morajo biti tudi na morju ladje tehnično brezhibne, zato so nadzorovane. Da bi bil ta nadzor kakovostno opravljen, potrebujemo strokovno usposobljen kader. Študij pomorstva na FPP že v osnovi daje znanje za takšen kader, novi podiplomski program pa to znanje še nadgradi za specifične potrebne podvodnih opazovanj in nadzora ladij in pristaniških struktur,« razlaga.
Ob tem izpostavi, da se z najnovejšo tehnologijo lahko opravlja tudi oddaljen nadzor in to je njihov osnovni motiv pri programu, ki združuje pomorsko dejavnost s pomočjo sodobnih tehnologij, ki jih predstavlja tako imenovani svet IOT (Internet of Things). »Ideja se je začela uresničevati, zato smo začeli iskati primere dobre prakse in osredotočili smo se na smer upravljanje podvodnih plovil. S podvodnimi plovili lahko nadzorujemo marsikaj, tudi nadzor podvodnega dela trupa ladje, kjer pregledate kakovost, obraščenost trupa, lahko pregledate tudi stanje na propelerju, krmilu, … Če ste to želeli narediti do sedaj, ste potrebovali potapljača ali ladjelednico, kjer ste to ladjo dvginili in opravili pregled. S pojavom dronov, dostopnih podvodnih plovil, lahko to nekdo naredi za vas za občutno nižjo ceno in bolj kakovostno, saj ste lahko prisotni tudi vi kot naročnik in opazujete proces celotnega dogajanja.«
Izpostavi: »Jaz kot naročnik sem na primer Danec, imam dansko podjetje, moja ladja pa se nahaja v Kopru in bi potrebovala takšen nadzor. Kaj naredim? Napišem e-mail, dobim nekoga v bližini, ki opravlja podvodne nadzore s pomočjo drona, poveževa se in opravi celoten nadzor, jaz pri tem nadzoru sodelujem na daljavo (iz pisarne na Danskem) in gledava isto stvar. Tako nadzornik kot naročnik imata veliko izkušenj, dve visoko strokovno usposobljeni osebi, ena na Danskem, ena v Kopru, komunicirata in sodelujeta pri tem nadzoru. Zadeva poteka v nekem virtualnem svetu, a se lahko izvaja vrhunski nadzor,« je prepričan docent doktor Grm.
Kot je pojasnil, je bila to motivacija. Dobiti skupino, ki bo pričela z uposabljanjem operaterjev, ki bodo upravljali podvodna plovila ob tem, da morajo opraviti določene izpite, s pomočjo katerih postanejo zapriseženi nadzorniki, ki jih potrdi pooblaščeno podjetje ali državni organ. Nadzorniki namreč potrebujejo registrsko dovoljenje.
Program se je pričel četrtega oktobra 2021, že leta 2019 pa so se že pričeli dogovarjati o tem projektu. Predvidenih je štirideset mest za podiplomske študente, ki bi se delili na dvajset študentov v Portorožu in dvajset študentov v grškemu Solunu.
Projekt se že izvaja in predavanja potekajo »online«. Sama izvedba je sestavljena iz dveh semestrov, vsak semester obsega deset predmetov in se zaključi s projektno nalogo, ki se izvede v obliki dvotedenske izmenjave, kar pomeni, da slovenski študentje odpotujejo v Solun in grški študentje v Slovenijo. V tem času je jasno določen projekt, ki se bo izvajal. V programu je predvidena priprava merilnih senzorjev in njihova sklopitev za spremljanje v realnem času ter delo na podvodnem dronu, ki je sestavljeno iz priklopa senzorjev, meritev, vodenjem…, vse z uporabo sodobnih tehnologij. Po zaključku izpitnega obdobja se opravlja enomesečna magistrska naloga pri enem od štirih partnerjev (Grčija dvakrat: RINA Greece, Danaos, Poljska MUS in Francija Creo Ocean). Diplomo izda Univerza v Grčiji. Letos je vpisanih šest slovenskih študentov.
»S tem programom bomo dobili usposobljene ljudi, ki bodo sposobni upravljanja s podvodno nadzorno opremo. Z izkušnjami in znanjem bodo imeli možnost pridobiti certifikat usposobljenega nadzornika. To so ljudje, ki bodo kasneje delali v pomorski industriji in bodo lahko opravljali celoten nazdor na daljavo za podvodni del storitve,« je zaključil docent doktor Grm.
Petra MežnarcOglasno sporočilo.