KNJIGA JE NAJVEČJI OBLIKOVALSKI IZZIV
Čeprav sva se za ta zapis spoznavali na daljavo, z vsemi sredstvi, ki jih dopušča sodobna komunikacija, si jo z lahkoto predstavljam v njenem studiu v Ljubljani, ko njene roke spoštljivo drsijo čez papir. Poseben odnos ima do papirja in knjige, ki je bila tema njene diplomske in magistrske naloge, obe je opravila z odliko, za diplomo pa prejela tudi študentsko Prešernovo nagrado. Portorož je kraj, kamor rada pride na morje, Ljubljana pa je že dolgo dom, ustvarjalni in kulturni izziv. Mama je imela prav, vedela je, da bo Anja v Ljubljani, ko bo enkrat odšla tja, tudi ostala. In vesela je, da ni odšla še kam dlje.
Od začetka…
Že kot otrok je veliko ustvarjala in bila ročno spretna. Odraščala je v družini, kjer ljubijo rože in z njimi delajo. Ljubezen do ustvarjalnosti je podedovala, a jo je zaneslo na drugo polje Lepega. Sprva je kot dijakinja likovne smeri Umetniške gimnazije Koper želela postati slikarka, s spodbudo profesorjev v višjih letnikih pa je spoznala grafično oblikovanje. Študirala je na Naravoslovno tehniški fakulteti – smer grafične in interaktivne komunikacije in se ves čas še dodatno izobraževala v Sloveniji in v tujini. Na eni teh delavnic je v Kaverljagu spoznala svojega Aljaža. Najprej sta postala par, čustvena in delovna vez pa je pred osmimi leti prerasla v oblikovalski tandem AA. Posebej ljubo jima ja področje kulture, njuno delo spoznavamo skozi publikacije, plakate, vizualne identitete in informacijske grafike za festivale, gledališča, galerije, muzeje, založnike in medije: » Rada imava kulturo, privoščiva si kino, gledališče, razstave, koncerte. Imava moto, da je prav, da to, kar delaš, tudi užiješ. « Anja svoje misli o odnosu do Obale vtke prav ob bok ljubezni do dela in kulture: »Zelo rada se vračam na obalo, morje mi veliko pomeni, prediham ga, a se vračam kot turist, kot gost in grem spet rada nazaj. Ne predstavljam si, da bi to, kar delam, počela ob morju. Kot oblikovalca in samostojna ustvarjalca, samozaposlena v kulturi, v glavnem delava na področju kulture in kulturne produkcije, ta pa je v Ljubljani zelo živahna. Rada imam morje, a za način kakor živim, je Ljubljana moje mesto. Nasmejijo me vprašanja kako se kot Primorka znajdem v Ljubljani in ali mislim za vedno ostati tu. Ja, tu sem pognala korenine.« In vendar se je njeno prvo oblikovanje in spogledovanje s kulturo začelo prav tu ob morju, v koprski galeriji Severia, za katero je kar nekaj let oblikovala razstavne kataloge in njihovo revijo Severia Art.
Pot do uspeha
Anja Delbello in Aljaž Vesel, oblikovalski tandem AA sta danes izjemno uspešna oblikovalca. Kljub kratkemu času skupnega ustvarjanja in čeprav ta pot na začetku sploh ni izgledala rožnata: »Spomnim se finančne krize leta 2010, ob koncu študija. Ko smo kot študentje še obiskovali fakulteto, je oblikovalec veljal za perspektiven in dobro plačan poklic, potem pa smo ob zaključku študija doživeli kruto resničnost. Nihče nas ni potreboval, če smo želeli delati, smo morali začeti sami, pridobiti status kulturnega delavca in to nas je zaznamovalo. Zagotovo smo bolj iznajdljivi in trdoživi kot če te izkušnje ne bi imeli. In nato je nastopila še druga kriza, covid. Kar dobro sva ga preživela, a ni bilo enostavno. Na začetku epidemije je bil šok, saj kulturnih dogodkov nenadoma ni bilo več, nisva vedela kako naprej, prilagoditi sva se morala, dogodki so kar po vrsti odpadali in se dogajali z zamikom, kot na primer Mednarodna razstava arhitekture Beneškega bienala. Sva pa zato v tem času oblikovala nekaj knjig, delo pa se je zaradi zamikov zgostilo, ob tem, da smo bili samozaposleni v kulturi na udaru velike sistemske negotovosti.« A uspeh ni izostal. Najbolj sveži sta njuni dve nagradi brumen na 10. Bienalu slovenskega oblikovanja Brumen v Ljubljani za odlično slovensko oblikovanje in kar devet istoimenskih priznanj. Žirija je nagradila njuno oblikovanje fotoknjige Heroes, finske avtorice Karoliine Paatos o gay rodeu, eni od mnogih subkultur ameriškega zahoda, prikazani na nestereotipen način in z veliko občutljivosti. Prejela pa sta tudi nagrado za razstavo in prostorsko infografiko Skupno v skupnosti, projekt za Paviljon Republike Slovenije na 17. Mednarodni razstavi arhitekture Beneškega bienala, ki je raziskoval zadružni dom kot projekt povojne gradnje mreže javnih objektov. Zasnova razstave je omogočila pregled nad celotnim projektom v sedemdesetih letih obstoja zadružnih domov in obenem vpogled v odnose med posameznimi kraji in domovi, žirija pa je razstavo označila kot likovno in prostorsko izredno močan, zanimiv in inovativno postavljen. Leto 2022 jima je prineslo nagrade tudi na Japonskem in v Zda, kjer sta v minulih letih tudi sicer prejela dolgo vrsto odličnih priznanj.
In vendar –papir
Oblikovalski tandem AA seveda oblikuje tudi digitalne vsebine, takšen je naš čas, posebej je rabo spleta pospešil kovid. A ljubezen do papirja in tiska Anji ostaja, saj ima natisnjeno drugačno težo od spleta. Oboje je svojevrstno ustvarjalno delo, a knjiga je ob izidu zaključena celota, spletna stran pa vedno odprta zgodba. In prav knjiga Anji Delbello predstavlja enega največjih oblikovalskih izzivov. Anjina in Aljaževa dvojina je z otrokom, fantkom Levom, postala množina. Ljubezen do Lepega pa ima Anja zapisano že v priimku – Delbello.