Kaj kraju, ljudem in gospodarstvu prinašajo poletni festivali

Poletje je čas festivalov in kot kaže obisk tistih, ki so se že odvili, in prodaja vstopnic za tiste, ki še prihajajo, smo Slovenci ljubitelji festivalskega dogajanja. Odpravljamo se tudi onkraj naših meja in v bližini je kar nekaj takih, ki jih je vredno obiskati. Exit v Novem Sadu, Sziget v Budimpešti in Ultra Europe v Splitu so prireditve svetovnega formata, privabljajo obiskovalke in obiskovalce z vsega planeta in pomembno vplivajo na prebivalstvo in gospodarstvo. V naslednjem prispevku bomo prikazali, kakšni so ti vplivi, pri tem se bomo osredotočili zlasti na ekonomske. Ekonomske koristi za lokalno skupnost ne smemo jemati ločeno, ampak jih je treba nujno uravnotežiti z drugimi vplivi, ki niso vedno vzpodbudni.Poletje je čas festivalov in kot kaže obisk tistih, ki so se že odvili, in prodaja vstopnic za tiste, ki še prihajajo, smo Slovenci ljubitelji festivalskega dogajanja. Odpravljamo se tudi onkraj naših meja in v bližini je kar nekaj takih, ki jih je vredno obiskati. Exit v Novem Sadu, Sziget v Budimpešti in Ultra Europe v Splitu so prireditve svetovnega formata, privabljajo obiskovalke in obiskovalce z vsega planeta in pomembno vplivajo na prebivalstvo in gospodarstvo. V naslednjem prispevku bomo prikazali, kakšni so ti vplivi, pri tem se bomo osredotočili zlasti na ekonomske. Ekonomske koristi za lokalno skupnost ne smemo jemati ločeno, ampak jih je treba nujno uravnotežiti z drugimi vplivi, ki niso vedno vzpodbudni.

Deli novico s tvojimi prijatelji

Festivali in koncert privabljajo ljudi, več ljudi kot privabijo, več denarja bodo pustili v kraju, kjer prireditev poteka. Več ljudi pa pomeni tudi več prometa, gneče in smeti. Vse to negativno vpliva na življenje lokalnega prebivalstva, mu niža raven  in viša stroške. A raziskava, ki so jo pred pandemijo korona virusa opravili v podjetju Spirul iz Velike Britanije, kaže, da finančne koristi za lokalno gospodarstvo običajno presegajo morebitne pritožbe prebivalstva.

 

Koliko je vreden mir lokalnega prebivalstva?

Raziskovalci podjetja Spirul so v raziskavo vključili prireditve in večdnevne festivale, ki se odvijajo v londonskem javnem parku Finsbury Park. Gre za lokacijo v središču mesta in zato so finančne koristi za gospodarstvo večje kot na oddaljeni lokaciji, kjer obiskovalci festivala uporabljajo nastanitvene zmogljivosti na prizorišču – največkrat v obliki kampiranja. Ugotovili so, da le 8 % obiskovalcev festivalov prihaja iz lokalne skupnosti, in da preostalih 92 % na prizorišče pripotuje z ostalih delov države. To predstavlja pomemben pritok ljudi in kupne moči v lokalno skupnost.  Študijo je ugotovila, da so obiskovalci porabili približno 172 funtov na osebo, pri čemer je polovica šla za hrano in pijačo, 30 % pa za nastanitev. Približno 50 % obiskovalk in obiskovalcev se je nastanilo v hotelu, 20 % pri zasebnikih, preostali pa so bivali pri prijateljih ali sorodnikih.

Ocenjeno je bilo, da je skupna poraba znašala približno 60 milijonov funtov, kar pomeni dodatno bruto dodano vrednost v višini približno 25 milijonov funtov. Skoraj 60 % lokalnih podjetij je navedlo, da se je njihov promet znatno povečal med obdobjem prireditev, pri čemer je 24 % poslovnih subjektov zabeležilo povečanje prihodkov za več kot 25 %.

Torej, če nekoliko pretenciozno zapišemo, je mir Londončanov, ki živijo v bližini parka Finsbury, vreden več deset milijonov funtov. Drugače povedano, miren spanec in čiste ulice, gospodarstvu odnašajo na desetine milijonov prihodkov.

 

»Ultraši« v Splitu letos porabili 20 % več denarja kot lani

Portal slobodnadalmacija.hr je pred dnevi poročal o finančnih učinkih, ki jih je imel letošnji festival Ultra Europe 2023 na mesto Split. Pri tem se je naslonil na podatke finančne uprave, torej gre za fakturirano prodajo, ki pa zagotovo ne predstavlja celotnega izplena. V obdobju od 7. do 10. julija 2023 – v času trajanja Ultre, so v Splitu izdali za 25,6 milijonov evrov računov, kar je 11 % več kot en konec tedna pred tem. Število računov je pri tem zraslo za 9 %. Pri tem je potrebno poudariti, da se podatki nanašajo zgolj na podjetja, ki imajo svoj sedež v Splitu. Festival vpliva na veliko širše območje. Prav tako v izračun niso vključeni zasebni najemodajalci, ki plačujejo pavšalno nadomestilo. Podrobneje gledano so v primerjavi med obema koncema tedna prihodki v trgovini na drobno zrasli za 9,9 %, v dejavnosti prevozništva (tudi letalskega) za 37,6 %, pri namestitvah in v gostinstvu pa za 9,4 %. V primerjavi z lansko izvedbo Ultre so skupni prihodki v omenjenih dejavnosti zrasli za 20,6 odstotkov. Članek zaključujejo z izjavo načelnika splitske finančne uprave, ki priznava dobro sodelovanje z organizatorji in kot ključen ukrep navaja uvedbo brezgotovinskega poslovanja na območju  festivalske dejavnosti.

 

23 let po prvem Exitu je Novi Sad drugačno mesto

Od ustanovitve Exit Festivala se je Novi Sad postopoma razvijal kot priljubljena turistična destinacija na Balkanu in v Evropi. Exit je postal eden največjih glasbenih festivalov na svetu, z večtisočglavo množico obiskovalcev iz različnih držav. To je povečalo prepoznavnost mesta in ga postavilo na zemljevid svetovnih glasbenih dogodkov. S prihodom tujih obiskovalcev se je povečala turistična dejavnost, kar je pozitivno vplivalo na lokalno gospodarstvo. Lokalni hoteli, restavracije, bari, trgovine in druge turistične storitve so doživeli povečano povpraševanje in posledično povečanje prihodka. Organizacija festivala je prav tako prispevala k razvoju infrastrukture. Da bi lahko gostili tako velik dogodek, so izboljšali ceste, javne prostore, parkirišče in druge infrastrukturne zmogljivosti. To je bilo koristno tudi za prebivalce mesta.

Poleg tega je Exit spodbudil lokalno umetniško in glasbeno sceno. Mesto je postalo pomembno središče za glasbenike, umetnike in kulturne ustvarjalce. Poleg festivala so se pojavile številne druge kulturne dejavnosti, kar je v Novi Sad pritegnilo še več obiskovalcev in vlagateljev. Promocija mesta skozi mednarodne medije, ki so poročali o festivalu, je pritegnila pozornost tudi drugih potencialnih turistov in iskalcev poslovnih priložnosti, kar je vodilo v dodate naložbe in razvoj v regiji. Seveda so se pojavili tudi izzivi, kot so upravljanje s prometom, hrupom in okoljskimi vprašanji, a organizatorji skupaj z mestnimi oblastmi stalno iščejo ravnotežje med razvojem festivala in trajnostnim razvojem mesta.

 

Vrnitev koncertov in festivalskega življenja

Industrija prireditev beleži prvo »normalno« leto po pandemiji. Pri tem lahko hitro dobimo občutek, da želijo zamujena leta nadoknaditi tako organizatorji in glasbeniki kot obiskovalci. To lahko privede do inflacije festivalov in napak pri organizaciji ter previsokih pričakovanj. Vse večjo vlogo igra trajna naravnanost festivalov in sodelovanje z lokalno skupnostjo, ki pa mora biti v obojestransko korist; številni festivali v bližnji okolici in po svetu dokazujejo, da je to izvedljivo. V Sloveniji se zdi, da poteka vse precej stihijsko, ko pa pride do strategij (ali vizij), so te praviloma pisane »od zgoraj navzdol« ali znotraj ozkega kroga ljudi podobnih interesov. Manjka tudi poguma, ki bi premagal strah pred velikimi denarnimi izgubami, ki jih lahko organizatorji utrpijo zaradi višje sile (vreme) ali nepredvidenih stroškov. A najprej infrastruktura, letalske povezave, dobri pogoji koncertnim promotorjem,… Javna sredstva torej, ki pa jih pogosteje usmerjamo v organizacijo prireditev (tudi zelo kakovostnih) brez vstopnin. Za konec še vprašanje bralkam in bralcem. Po katerem festivalu/koncertu si boste zapomnili letošnje poletje?