Koliko stane skodelica kave v Trstu?

Cena surove kave se je v enem letu skoraj podvojila, kar občutijo tudi tržaški odjemalci.

Deli novico s tvojimi prijatelji

Da na trgu kave vladajo izjemne razmere, smo že poročali. Cena kave arabika je v zadnjem mesecu poskočila za 34% in tako dosegla zgodovinski maksimum. Zadnjo rekordno vrednost je cena kave sorte arabika dosegla leta 1977.

Cene kave segajo v nebo

V Primorskem dnevniku so spomnili, da je kavni sektor v Trstu pomembna gospodarska panoga, saj zaposluje okrog dva tisoč ljudi v celotni kavni verigi, od dobaviteljev surove kave do lastnikov pražarn, špediterjev, proizvajalcev embalaže in kavnih aparatov. Sedanja kriza zato v Trstu vzbuja velike skrbi ne le pri distributerjih, temveč tudi tistih, ki si radi privoščijo skodelico tega napitka.

Cena skodelice espressa namreč v zadnjih letih vztrajno raste, piše časnik. Pred dvema ali tremi leti smo denimo za kavo, ki smo jo spili stoje ob pultu, v Trstu odšteli evro ali evro dvajset,  danes je cena evro trideset ali celo 1,50 evra. Če se usedemo h kavarniški mizici, je cena višja in se razlikuje od kavarne do kavarne, povprečno pa se giblje okrog dveh evrov.

Kje so vzroki za rast cen kave?

Že dve leti zapored so šibkejše letine robuste povzročile pomanjkanje zadostnih količin te sorte na trgu kavePovpraševanje je preseglo ponudbo, kar je privedlo do znatnega skoka cen. Leta 2024 je cena robuste prvič v zgodovini presegla ceno arabike.
Ocene iz Vietnama pravijo, da bo nova letina robuste še manjša od prejšnje, zato je pričakovati, da se bo trend pomanjkanja robuste na trgu nadaljeval.

coffee 66850 1280

Eden izmed dejavnikov za dvig cene kave so tudi logistične težave v Rdečem morju. Napadi Hutijev na tovorne ladje v Rdečem morju se nadaljujejo, kar sili ladijske prevoznike, da namesto Sueškega prekopa uporabljajo alternativne poti. To podaljša tranzitni čas ladij iz Azije v Evropo s 30 na 90 dni in znatno poveča stroške prevoza, ceno surove kave in njeno razpoložljivost. Zaradi zamud ladij je kava veliko dražja.
Hkrati na drugi strani sveta preobremenjenost pristanišč za nakladanje ladij v Braziliji vodi do zamud pri natovarjanju, zato se redno dogaja, da ladje zamujajo vsaj 30 dni že na začetku poti, kar še dodatno povzroča zmedo in zakasnitve pri dobavi. Proizvajalci kavnih izdelkov so prisiljeni kupovati kavo „na spotu“, kar je veliko dražje kot v državi izvora.

Kaj se obeta?

Z začetkom tega leta je postala situacija še bolj zapletena. Skoraj gotovo bo nova letina v Braziliji manjša od lanske, kar bo privedlo do novega neravnovesja v ponudbi in povpraševanju. Grozi nam pomanjkanje arabike do sredine leta 2026, kar je že aktiviralo špekulativne sklade za nadaljnje vlaganje na borzi in s tem dvig cene. Ti so že lansko leto prepoznali težavo z razpoložljivostjo surove kave, zato vlagajo milijarde dolarjev na newyorško in londonsko borzo. Razmere niso nič boljše pri sorti robusta, saj se je učinek suše v Vietnamu v zadnjih letih odražal tudi v manjših pridelkih tega največjega proizvajalca robuste, zato se napoveduje svetovno pomanjkanje te sorte. Ključni razlog so neugodni podnebni vplivi, letine kave so namreč močno odvisne od vremenskih razmer. 
Prav gotovo bo zanimivo spremljati, kako bodo cene kave vplivale na cene za končnega potrošnika.