Predlog novele Zakona o osnovni šoli jasneje opredeljuje vzgojno delovanje osnovne šole, s posebnim poudarkom na zagotavljanju varnega in spodbudnega učnega okolja za vse deležnike. Sprememba zakona med drugim prinaša tudi spremembe na področju ocenjevanja, prevozov in uvaja nov predmet obveznega programa.
S spremembo zakona se med drugim ukinja vzgojni načrt šole kot samostojni dokument, vsebine vzgojnega delovanja pa se prenašajo v letni delovni načrt, kjer se opredelijo vzgojne dejavnosti in načini njihovega spremljanja. To je pomembno, saj letni delovni načrt sprejema svet zavoda in obravnava svet staršev, s tem pa je zagotovljena evalvacija vzgojnega delovanja.
Pojem vzgojnega ukrepanja se s predlogom zakona oži na vzgojni opomin, ki se lahko izreče učencu, kadar krši dolžnosti in odgovornosti, oziroma, ko vzgojne dejavnosti ob predhodnih kršitvah niso dosegle namena. Ob tem predlog zakona po novem opredeljuje nabor hujših kršitev, zaradi katerih se učencu neposredno izreče vzgojni opomin. Posamezni vzgojni opomin se izreče za dobo 12 mesecev, kar pomeni, da se lahko prenaša v naslednje šolsko leto. V tem obdobju šola z učencem izvaja vzgojne dejavnosti. Na vzgojni opomin lahko učenec in njegovi starši vložijo ugovor.
Telefon oziroma druge elektronske naprave se lahko začasno odvzame
Predlog zakona prav tako ureja pravila šolskega reda. Osnovna šola v pravilih šolskega reda natančneje opredeli dolžnosti in odgovornosti učencev. Posebej se določi, da mora šola v pravilih šolskega reda določiti postopek pregleda učenčevih predmetov (torba, omarica ipd.), če obstaja sum, da učenec poseduje prepovedane ali nevarne snovi, ter postopek začasnega odvzema prepovedanih predmetov. Opredeli se tudi postopek začasnega odvzema predmetov ali elektronskih naprav, če jih učenec ne uporablja skladno z zakonskimi določili. Novela zakona uvaja omejitev uporabe učenčevih elektronskih naprav med izvajanjem vzgojno-izobraževalne dejavnosti na način, da je uporaba mogoča le, če je to potrebno za izvajanje vzgojno-izobraževalnega in drugega dela.
S predlogom zakona se prav tako podrobneje opredeli postopek opravičevanja odsotnosti. Pomembna je zmanjšana administrativna vloga razrednika in povečana odgovornost staršev – razrednik ne bo več opozarjal staršev, naj opravičijo odsotnost otroka v šoli. Dodan je tudi zapis, da lahko šola ob daljših neopravičenih odsotnostih obvesti pristojni Center za socialno delo in poda predlog uvedbe prekrškovnega postopka zoper starše.
Predlog zakona predvideva širitev nabora glob za šolo in starše ob kršitvah zakonskih določb.
Zagotavljanje varnosti
Eno ključnih področij, ki jih opredeljuje novela zakona, je področje varnosti, predvsem ukrepanja za obvladovanje neprimernega ali celo nasilnega vedenja posameznih učencev, ki ogrožajo nemoteno izvajanje pouka ali celo varnost drugih učencev.
Predlog zakona ureja možnost izjeme od obiskovanja pouka za tiste učence, ki s svojim obnašanjem ogrožajo varnost in zdravje preostalih udeležencev, na način, da se jim prilagodi izvajanje pouka in doseganje ciljev vzgoje in izobraževanja.
Uvedba predmeta informatika in digitalne tehnologije
Predlog zakona v obvezni program osnovne šole 7. razreda uvaja nov predmet informatika in digitalne tehnologije. Uvajanje predmeta izhaja iz potrebe, da učencem sistematično zagotovimo temeljna znanja računalništva in informatike ter razumevanje sodobnega digitalnega sveta.
Področje posebnih potreb in prevozi
Podrobneje se opredeli, da se o načinu prevoza dogovorita osnovna šola in lokalna skupnost. Otrokom s posebnimi potrebami, ki imajo ogrožajoče zdravstveno stanje, šola zagotovi spremljevalca.
Predlog zakona prav tako predvideva, da lahko otroci s posebnimi potrebami uveljavljajo pravico do izobraževanja na domu tudi med šolskim letom.