Prisotnost ‘rdeče biblije’ (Michelin Guide) v Sloveniji je v zadnjih letih pomembno prispevala ne le k povečanemu obisku in dvigu kakovosti ponudbe izbranih slovenskih restavracij, ampak tudi k širšemu razvoju slovenske kulinarike in h krepitvi destinacij. Vodnik odpira tudi nove priložnosti za lokalne skupnosti.
Michelin privablja gurmane
Michelinov vodnik že desetletja postavlja standarde v svetu kulinarike. Njegova prisotnost v Sloveniji potrjuje kakovost in raznolikost naše gastronomske ponudbe. Kuharski mojstri iz cele države imajo priložnost, da svoje spretnosti in kreativnost prek neodvisnih inšpektorjev predstavijo na globalni ravni, kar spodbuja inovacije in dviguje raven kulinarične scene. S tem se Slovenija uvršča med zaželene kulinarične destinacije, kar privablja gurmane z vsega sveta.
Od Michelinovih restavracij prek Gault&Millau do Gostilne Slovenije
Strategija slovenskega turizma 2022-2028 opredeljuje gastronomijo kot enega od ključnih povezovalnih produktov slovenskega turizma. Vizija Slovenije kot gastronomske destinacije je postati prepoznavna destinacija z visokokakovostno, inovativno, prepoznavno gastronomijo ter avtentično kulinarično ponudbo hrane in vina, ki jo ustvarjajo izjemni posamezniki in številni butični ponudniki kakovostne hrane, ki svojo ponudbo gradijo na lokalni pridelavi živil in ustvarjalnih jedeh, ki so odraz naravnih bogastev, znanja in srčnosti v pripravi.
Michelinove restavracije po celi Sloveniji
Ključno k tem ciljem prispevajo restavracije, uvrščene v Michelinov vodnik. Restavracije, uvrščene v prepoznavni rdeči vodnik, tudi tiste s tako zaželenimi zvezdicami, so razpršene po celotni Sloveniji. Njihova povečana priljubljenost spodbuja obisk tudi manj obiskanih turističnih regij ter vabi obiskovalce – zahtevnejše goste z višjo kupno močjo – vse leto. Prav tako Michelin z zelenimi zvezdicami prepoznava, nagrajuje ter spodbuja nadaljnji razvoj trajnosti v slovenski gastronomiji, kar je v sozvočju z vizijo zelene butičnosti slovenskega turizma.
“V Sloveniji želimo na eni strani razvijati ponudbo za zahtevnega gosta, ki bo za svoja gastronomska doživetja pripravljen plačati več, na drugi strani pa uspešno krepiti najbolj dinamičen in za višanje dodane vrednosti slovenskega turizma pomemben kakovosten srednji del piramide gostinske ponudbe”, pojasnjujejo v Slovenski turistični organizaciji.
Tudi Gault&Millau
V tej luči velja omeniti tudi kulinarični vodnik Gault&Millau, ki je v Sloveniji prisoten od leta 2018 in ki prav tako vsako leto izbere najboljše v Sloveniji. V 2024 smo dobili že šesto izdajo tega vodnika. Izbor Gault&MIllau predstavlja širšo kulinarično ponudbo; poleg nabora restavracij tudi izbrane vinarje, priljubljena zbirališča, turistične kmetije in izjemne posameznike v svetu gastronomije.
Projekt Gostilna Slovenije
Strateški okvir razvoja celovite gastronomske ponudbe dopolnjuje tudi projekt Gostilna Slovenije, ki ga pri Obrtno-podjetniški zbornici Slovenije (OZS) vodi Sekcija za gostinstvo in turizem. Gostilne v Sloveniji so ena od temeljih sestavin naše dediščinske in sodobne kulinarične razpoznavnosti. V sodelovanju s STO je OZS nadgradila model upravljanja znamke Gostilna Slovenija in kot pogoj za pridobitev znaka uvedla dodatna merila doseganja kakovosti in trajnostnega ravnanja.
Gastronomija kot pomemben motiv obiska destinacije
Analiza glavnih motivov obiska destinacije Slovenije, ki jo STO spremlja preko rezultatov Ankete o tujih turistih (2021/2022) je pokazala, da raznolika gastronomska ponudba predstavlja pomemben motiv obiska destinacije (66 % navedb kot zelo pomemben oz. pomemben motiv, kar jo uvršča med najpomembnejše motive obiska destinacije). Nadalje je anketa pokazala, da so vtisi o gastronomski ponudbi Slovenije zelo dobri (delež navedb: zelo dobro 42 %, dobro 35 %), tako je ocenjena tudi njihova kakovost (delež navedb: zelo dobro 47 %, dobro 33 %) ter pozitivno vplivajo na splošni vtis o destinaciji. V strukturi izdatkov v povprečju 17 % dnevnih izdatkov turisti namenijo za prehrano.
Priložnost za destinacije in lokalne skupnosti
Uvrstitev restavracij v Michelinov vodnik prinaša dodatno prepoznavnost ne le posamičnim restavracijam, temveč celotni Sloveniji, ki s tem krepi svojo pozicijo na gastronomskem zemljevidu sveta. Destinacije, uvrščene v Michelinov vodnik, so priljubljene točke gastronomskih popotnikov, kar prispeva k nadaljnjemu razvoju lokalne turistične ponudbe, infrastrukture in gospodarstva.
V vodnik je bilo skupaj uvrščenih 59 restavracij
Prvo izdajo vodnika smo v Sloveniji dobili leta 2020 in že v prvem letu sodelovanja dosegli izjemne uspehe: Michelin je podelil zvezdice šestim restavracijam, in sicer petim po eno, eni pa dve. V letu 2021 smo dobili eno zvezdico več – šest restavracij je prejelo eno zvezdico, ena pa dve. Leta 2022 pa je bilo restavracij z eno zvezdico devet, ena restavracija pa je tudi to leto prejela dve zvezdici. Razglasitev leta 2023 je prinesla 1 restavracijo s 3 zvezdicami, 1 restavracijo z 2 zvezdicama ter 7 restavracij z 1 zvezdico. Slovenija ima sedem restavracij z zeleno zvezdico. To jo je ob razglasitvi rezultatov uvrstilo na prvo mesto po številu zelenih zvezdic/št. prebivalcev na svetu. V vodnik je bilo skupaj uvrščenih 59 restavracij.